Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Aktiv design kapar kostnader vid förbifart

Publicerad: 24 Februari 2012, 14:59

Förbifart Katrineholm var ett rätt konventionellt vägbygge; två mil väg och ett dussin broar med en samlad prislapp runt 350 miljoner kronor. Men huvudrollsinnehavarna Trafikverket och Skanska satte ribban högt. De enades om att både slå tidplan och kapa 16 procent av de kontrakterade kostnaderna.


Förbifart Katrineholm presenterades av Joakim Holtbäck, Trafikverket, och Mats Lindahl, Skanska, på Brobyggardagen i Göteborg för ett par veckor sedan. Det handlar om 2 mil mötesfri landsväg (Väg 55/56), och ett antal broar med syfte att avlasta centrala Katrineholm.

Skanska tog hem kontraktet, värt 310 miljoner kronor, våren 2010.

Strikt juridiskt är det en utförandenetreprenad, men i realiteten jobbar man som i ett utpräglat samverkansprojekt.

Skanska skötte projekteringen av broarna och Trafikverket vägarna och efter sommaren 2010 inleddes de fysiska arbetena på plats.

– Vi bestämde oss tillsammans för att verkligen spänna bågen för samverkanaspekten i det här projektet. Vi har en gemensam ambition att höja produktiviteten och bidra till att utveckla branschen, säger Joakim Holtbäck.

Mats Lindahl, projektchef på Skanska:
– I de flesta traditionella projektformer är siktet att hålla budget, men genom att samverka och utnyttja varandras kompetenser finns mycket att spara.

Tillsammans med projektörerna, WSP och Skanska Teknik, har Trafikverket och Skanska jobbat fram gemensamma ekonomiska incitament och spånat fram kreativa och kostnadseffektiva lösningar.

Veckan efter att kontraktet signerats började man lägga upp en gemensam målstruktur.

Ett tjugotal gemensamma och mätbara mål spikades; allt från noll fel i arbetshandlingarna, till att överträffa tidsplanen, minska koldioxidutsläppen och säkerställa arbetsmiljön.

– Vi bestämde oss också för att sänka kostnaderna med 16 procent. Då ska man komma ihåg att det kontrakterade priset sattes i tuff konkurrens. Skanska låg 5 procent under tvåan i anbudsskedet, säger Joakim Holtbäck.

Besparingarna görs i delar av projektets beräknade rörliga kostnader på 248 miljoner kronor. Överskottet kommer att fördelas 60/40 mellan Trafikverket och Skanska.

– När det gäller kostnadsmålet räknade vi om procentsatsen till rena pengar. 39 miljoner kronor ska sparas. Vi märkte att moroten för projektgänget fungerade mycket bättre då. Procentsatsen blev för abstrakt, sa Mats Lindahl.

Skanska, Trafikverket och WSP valde att satsa på så kallad aktiv design, det vill säga att projekteringen har bedrivits i lämplig takt med byggproduktionen. Projektören hänger med under byggets gång.

– När det gällde att pressa ner kostnaderna var den enskilt största besparingen helt enkelt att vi tog bort en av broarna. Det var tolv broar från början. Vi lyckades sälja in idén genom att föreslå en annan vägsträckning. Det här kom upp i ett rätt sent skede och hade knappast gått utan samverkan, säger Mats Lindahl.

Projektet, som byggstartade hösten 2010, har nu kommit ungefär halvvägs.

– Måluppfyllelsen ser bra ut så här långt. Vi har inte haft några olyckor. Vi har vunnit Trafikverkets arbetsmiljöpris och vi ligger minst tre månader före i tid. Och vi har hittills utifrån prognoserna sparat 30 miljoner kronor, säger Joakim Holtbäck.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.