Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Arbetet fortsätter med ny Danmarks-förbindelse

Publicerad: 26 juni 2017, 08:44

Sverige och Danmark enats om att göra en strategisk analys av de nyttor en eventuell fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör kan ge.


Sedan Öresundsbron öppnades år 2000 har persontrafiken över Öresund nästan fördubblats. Därför har frågan väckts om hur länge bron kommer att täcka upp de behov som finns och om det finns behov av en ny förbindelse mellan Sverige och Danmark framöver. I september 2016 tillsattes  en dansk-svensk arbetsgrupp med representanter från det danska Transportministeriet, Sverigeförhandlingen och Trafikverket med uppgift att ta fram en gemensam prognos för Danmark och Sverige avseende gods- och persontransporter över Öresund med sikte på år 2040.  Den skulle besvara hur länge nuvarande kapacitet räcker samt vilka trimningsåtgärder som kan genomföras för att nyttja befintlig kapacitet på ett så effektivt sätt som möjligt.

Utredningen som nu är klar har inte visat några kapacitetsproblem på varken väg- eller järnvägssidan, som inte kan lösas med kompletterande investeringar på landsidan under överskådlig tid. Däremot konstateras att en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör skulle korta restiderna samt öka tillgängligheten och integrationen i den norra delen av regionen. Situationen med enbart en tågförbindelse över Öresund bedöms vara sårbar. Risken är liten, men ett längre avbrott för trafiken över Öresund får stora konsekvenser, inte minst för godstrafiken.

- Vi är överens om att man bör titta vidare på tunnelförbindelser mellan Helsingborg och Helsingör men inte utifrån ett kapacitetsperspektiv utan utifrån andra aspekter som till exempel robusthet, en förbättrad bostadsmarknad, restidsvinster, arbetsmarknadsnyttor, miljönyttor, näringslivsnyttor, samhällsutveckling och sociala nyttor, säger HG Wessberg , förhandlare i Sverigeförhandlingen.

Detta ska analysen innehålla

■ en dansk-svensk modell för prognosarbete samt marknadsstudier om transportbranschens  bedömning av framtiden,  
■ trafikupplägg med olika alternativa förbindelser (enbart väg eller väg och järnväg),  
■ finansieringsmöjligheter/modeller samt möjligheter att söka infrastrukturmedel från EU,   
■ samhällsekonomisk analys samt strategisk analys av vilka övriga nyttor som kan uppstå, regionalt och nationellt  
■ hur avgiftspolitiken påverkar mobilitet/integration,  
■ samhällsnytta och övriga nyttor av en ytterligare förbindelse

Analysen innehåller tunnel för två alternativ - ett för väg och ett för både väg och järnväg. Järnväg dock endast för persontransporter, ej gods.

Anders Siljevall, anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News