Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

BI inväntar analys av tågens samhällsnytta

Publicerad: 31 Maj 2016, 11:28

Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier.

Foto: Rosie Alm

Lars Redtzer, ansvarig för infrastrukturfrågor på Sveriges Byggindustrier, välkomnar Trafikverkets nya kostnadsberäkning för höghastighetsjärnvägen. ”Jag tycker det arbete som Trafikverket gjort är bra, och det Sverigeförhandlingen gör är bra, men det är fortfarande mycket pengar”.


Lars Redtzer konstaterar att den nya kalkylen, som ligger något lägre än den som Trafikverket presenterade i december 2015, stärker möjligheten att få samhällsekonomisk lönsamhet i höghastighetsjärnvägsprojektet.

– Men nyttoanalysen är inte gjord än. När den är klar, då finns det grund för att fatta beslut, säger han.

Läs mer: Så mycket kostar snabbtågen.

Utöver kostnadsanalysen för höghastighetsjärnvägen presenterar Trafikverket två alternativ för upprustning av den befintliga stambanan.

– Trafikverket konstaterar att de behövs kapacitetshöjande åtgärder på järnvägen mellan Sveriges storstäder. Det stödjer vi fullt ut. Men förutsättningen för att vi ska stödja nya spår för höghastighetståg är att man kan visa att det är samhällsekonomiskt lönsamt, säger Lars Redtzer.

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.