Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Billigare Bohusbro med tidig dialog

Publicerad: 29 oktober 2009, 12:59

Snart är bron över Hudälven i Bohuslän klar. Tidig dialog har sparat pengar i detta projekt - en av broarna på E6 mellan Göteborg och Oslo.


Om tygen håller kan man åka motorväg från Göteborg till Oslo 2013. En viktig del i detta jätteprojekt blir bron över Hudälven – ett bygge där kostnaderna hölls nere med hjälp av tidig samverkan.

Konstruktören Ramböll, stålentreprenören Ruukki och huvudentreprenören NCC möttes i ett tidigt skede.
– På så vis skapade vi effektivitet och lyckades minska totalkostnaden för projektet, säger Anders Spåls, affärschef, Infrastruktur på Ruukki.

Stellan Ekberg, affärschef på NCC Contruction i Göteborg, berättar att entreprenadsumman är 340 miljoner kronor.
– Genom utökad samverkan har vi minskat kostnaderna, exakt hur mycket är svårt att säga men det handlar om flera miljoner kronor, säger Stellan Ekberg.

Den första delen av E6 som motorväg går från Göteborg till Kungälv och invigdes 1958. Mer än ett halvsekel senare ska alltså hela sträckan upp till Oslos vara klar.

Den sträcka som går mellan Rabbalshede och Pålen är 6 kilometer lång och ska vara klar 2010. Här går Hudälven och Bohusbanan i en dalgång som ska korsas av den nya bron.

Bron blir 619 meter lång och blir en samverkansbro, det vill säga en konstruktion med stålbalkar som samverkar med betongfarbanan. Sedan 1988 är det krav i bronormen att man räknar med samverkan på denna typ av broar.

Bron över Hudälven får två parallella stållådor som delar broderligt på lasten med hjälp av tvärförband mellan lådorna.

Stålöverbyggnaden i sig är en formställning och mellan överflänsarna sitter en tunnare plåt.

– Den tunna plåten fungerar som formsättning och gör att man slipper bygga gjutform för betongen mellan flänsarna på balkarna. Plåten har därefter fungerat som arbetsplattform för entreprenören, säger Anders Spåls, på Ruukki.

Det innebär också att lådan görs tät, och tryckprovas. Brons lådsektioner tillverkas i stål av Ruukki på en fabrik i Norge. Sektionernas längd varierar mellan 13 och 27 meter. Sektionerna görs helt täta och därför slipper man ytbehandla stålet på insidan.

– Lådorna tätprovas för att säkerställa att luft inte kommer in i dem, säger Peter Collin, marknadschef på brosidan för Ramböll i Sverige.

Ytterligare en faktor som minskade kostnaden var lådsektionernas utformning.

– Vi optimerade den geometriska utformningen. På så vis kunde vi minska transportkostnaden väsentligt, säger Anders Spåls på Ruukki.

E6 BLIR MOTORVÄG
E6 är en av Sveriges viktigaste vägar. Den binder samman Öresundsregionen, Göteborgsregionen och Osloregionen.
Under 2013 ska hela sträckan Oslo–Göteborg vara fullbordad motorväg. Fram till dess ska de sista 41 kilometrarna färdigställas.

BRON ÖVER HUDÄLVEN
Huvudentreprenör: NCC
Projektör: Sweco
Konstruktör: Ramböll
Stålentreprenör: Ruukki
Beställare: Vägverket
Entreprenadsumma: 340 miljoner kronor
Brolängd: 619 meter
Brobredd: 18,5 meter
Spännvidd i största spannet: 85 meter
Pelarna: Nio stycken, den högsta är 45 meter

Björn Dickson - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.