Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Botniabanan rullar bara halvvägs

Publicerad: 30 Augusti 2010, 08:05

Botniabanan är den största järnvägssatsning som fullbordats i Sverige sedan 1937. Men än så länge går det bara att åka mellan Umeå och Örnsköldsvik.


Botniabanan är 19 mil ny järnväg som ledds över 143 broar och genom 25 kilometer tunnel. I lördags, den 28 augusti, var det invigningsfest med kunglig närvaro i samtliga fyra kommuner som banan går igenom: Kramfors, Örnsköldsvik, Nordmaling och Umeå.

Tids- och budgetplanen som fastställdes 2003 har hållit, konstaterar Botniabanans informationschef Jan Bergman.


- Den största utmaningen har varit det nya signalsystemet som vi är först med i Norden och som ska underlätta all gränsöverskridande järnvägstrafik inom EU på sikt. ERTMS-systemet innebär bland annat att det inte finns några ljud- eller ljussignaler längs banan. Det är istället järnvägsanläggningen som ska kommunicera med tågets ombordsystem, säger Jan Bergman.


Andra mer utmanande etapper har enligt Jan Bergman varit Höga kustens berg och dalar, byggandet av Sveriges nästlängsta järnvägsbro i Umeå, samt sträckningen genom Umeälvens känsliga och fågelrika delta. Järnvägen är den första i landet som byggts för att klara trafik med hastigheter upp till 250 kilometer i timmen.

Botniabanan blir en länk efter kusten mellan Ådalsbanan i söder och stambanenätet i norr. I och med förseningen av Ådalsbanan kommer Botniabanan bara att trafikeras mellan Umeå och Örnsköldsvik under det första året. När Ådalsbanan är klar nästa höst kommer sträckan Umeå-Stockholm att ta cirka sex timmar med tåg.


- Ett viktigt syfte med Botniabanan är att åstadkomma regionförstoring och skapa en större arbetsmarknad längs Norrlandskusten. Hittills har den som velat åka mellan exempelvis Umeå och Söderhamn i stort sett varit hänvisad till bilen, säger Jan Bergman.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.