Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Botniabanan spar energi - men inte Södra länken

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:43


AV TOMAS ÄNGSHAMMAR

Botniabanan kommer att bidra till att minska energiförbrukningen i transportsektorn, även om man räknar in energiåtgången för att bygga och underhålla infrastrukturen.

Södra länken i Stockholm är däremot ett mindre lyckat projekt ur den aspekten. Energiåtgången för att bygga länken var mycket hög per fordonskilometer, trots att trafikleden är en av Sveriges mest trafikerade. Dessutom bidrar länken till att öka energianvändningen i transportsektorn, genom att vägtrafiken ökar.

Det är slutsatserna i en forskningsrapport från Totalförsvarets Forskningsinstitut, FOI, som inom kort presenteras i en reviderad version. Den ursprungliga versionen drogs tillbaka efter hård kritik för att den endast avsåg persontrafik, vilket påverkade resultatet för främst Botniabanan i negativ riktning.

Den indirekta energin - det vill säga energiåtgången för infrastruktur, tillverkning och service av rullande materiel samt drivmedelsproduktion - tenderar att glömmas bort trots att den utgör en mycket stor del av den totala energiförbrukningen. Enligt studien utgör den indirekta energin omkring 65 procent av den totala energianvändningen i spårsektorn och uppemot 45 procent i vägsektorn.

Det går åt mer energi för att bygga Botniabanan än för framdriften av all tågtrafik i Sverige under ett år. Men energivinsterna när banan är klar uppväger detta genom att transporter flyttas över från flyg och vägtransporter till järnväg. Energinettot beräknas bli omkring minus 55 GWh. För Södra länken blir energinettot en ökning med drygt 125 GWh, vilket motsvarar energimängden för att värma upp 10 000 normalstora villor under ett år.. Orsaken är dels att tunnelkonstruktionen i sig var oerhört energikrävande att bygga - totalt omkring 7,8 TWh, vilket kan jämföras med att den totala elförbrukningen i Sverige 2003 var 145,3 TWh - men också att bilresandet ökar.

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.