Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Brobygget över Umeälven gick till Bilfinger Berger

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:43


Tyska Bilfinger Berger tog hem uppdraget att bygga Botniabanans långa bro över Umeälven. Kontraktet, som även inkluderar en landbro, är värt 348 Mkr.
Bron över Umeälven blir med sina 1 937 meter Norrlands längsta bro och Sveriges näst längsta järnvägsbro. Den har 39 brostöd varav 17 stycken i vatten och den segelfria höjden är 9 meter. Bron byggs helt i betong. Byggtid är 2,5 år.

Projekt Botniabanan rymmer cirka 130 större entreprenader. Detta var den tredje internationella upphandlingen. Tyska B+B som tog hem kontraktet tack vare "konkurrenskraftigt pris, goda tekniska lösningar och en förhållandevis kort byggtid" håller på att etablera sig på allvar i Skandinavien. Företaget har byggt Svinesundsbron och håller på med Citytunneln i Malmö, Götatunneln i Göteborg och Norra länken i Stockholm.
AV PER HINDERSSON

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.