Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Byggföretag positiva till infrastrukturpropp

Publicerad: 10 Oktober 2016, 14:14

Lars Redtzer, ansvarig för infrastruktur på BI, samlade infrastrukturminister Anna Johansson, Johans Karlström, koncernchef på Skanska, Svante Hagman, chef för NCC Infrastructure och Ulf Perbo, tillträdande näringspolitisk chef för Transportföretagen.

Att bygga ut och rusta upp infrastrukturen har nära koppling bostadsproduktion och Sveriges tillväxt. Det kräver långsiktighet och planer som står sig över flera regeringsperioder, teknikförändringar och når klimatmålen i enlighet med Parisavtalet. Men flera företag efterlyser alternativ finansiering.


Det var några av huvudfrågorna som diskuterades när infrastrukturministern Anna Johansson mötte byggföretagare på Sveriges Byggindustriers lunchseminarium på Citybanans nya pendeltågsstation vid centralen vid lunchtid i måndags, 10 oktober.

Tisdagen 11 oktober var det riksdagens tur att ta emot propositionen. Tre partier står bakom den, regeringen med S och MP och med stöd av V och den täcker infrastruktursatsningarna under elva år, fram till och med 2029.

– Vi har områden med växtvärk men också andra med avfolkning. Vi vill hålla ihop Sverige, sade Anna Johansson om bakgrunden till propositionen som bland annat innebär kraftigt ökade anslag till järnvägsunderhåll, 47 procent under planperioden.

Hon menar att detta kommer att gynna en ny industrialisering av Sverige, en utveckling som också drivs på av digitalisering, effektivare transportsystemen och nya logistiklösningar.

Näringslivet välkomnade flera av beskeden från Anna Johansson men kom samtidigt med flera efterlysningar, inte minst kring finansiering och behovet av långsiktighet.

– Vi måste kunna se 20-30 år framåt, sade Peter Viinapuu, vd för MTR Nordic. Vi måste få en blocköverskridande uppgörelse liknande försvarsöverenskommelsen härom året.

Han efterlyste också mer fokus på att testa och utvärdera olika utförandemodeller, där finansieringsfrågor ingår men som del av olika samverkansmodeller.

Svante Hagman, chef för NCC Infrastructure, välkomnade det tydliga beskedet om Ostlänken och efterlyste mer fokus kring frågan hur vi får mer infrastruktur för pengarna.

– Det är jättebra att regeringen betonar det nära sambandet mellan infrastruktur och bostäder, sade Johan Karlström, koncernchef för Skanska som också vill inkludera utanförskapet som ett område att beakta.

– Frågorna är sammanflätade i varandra, menade han. Men alternativ finansiering är avgörande och måste lyftas fram.

Ulf Perbo, tillträdande näringspolitisk chef för Transportföretagen var kritisk till regeringens ensidiga satsning på järnvägar. Vägtrafiken har mångdubbelt större betydelse och har mycket större tillväxttal, betonade han.

– Vi har 16 000 mil järnväg men tretton gånger längre vägnät. Regeringen anslår tusen procent mer underhåll till järnvägen än till underhåll av vägnätet.

Anna Johansson menar att det är motiverat.

– Det beror på att bristerna i järnvägsnätet är så stora.

Staffan Åkerlund

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.