Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Cederschiöld satsar på Citybanan och Förbifart Stockholm

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

Utredningen om en ny trafiklösning för Stockholmsregionen är klar. Arbetet har letts av Carl Cederschiöld (m) som vill se att Citybanan och Förbifart Stockholm prioriteras. Närmare 100 miljarder kronor beräknas de nya järnvägsspåren och vägarna kosta, men socialdemokraterna har hoppat av överenskommelsen om finansieringen.


Hur ska Stockholmstrafiken lösas fram till 2020 med utblick mot 2030? Frågan har nu besvarats av statens förhandlingsman Carl Cederschiöld. Två förslag ses som extra viktiga för att komma till rätta med trafiken i regionen. Dels behövs Citybanans spårkapacitet för att öka pendel- och regiontågstrafiken genom centrala Stockholm.

Den andra prioriteringen är Förbifart Stockholm som ska skapa en länk mellan Kungens Kurva, under Drottningholm fram till Häggvik. Den ska avlasta Essingeleden och ge regionen bättre förbindelser med Arlanda. De borgerliga partierna i regionen har enats om förslaget som lämnats till infrastrukturminister Åsa Torstensson.

-Förhandlingsresultatet kommer att utgöra ett underlag till den pågående planeringsprocessen för framtidens infrastruktur, där resultatet kommer att vägas mot övriga landets behov av infrastruktur, säger Åsa Torstensson.

Utredningen är klar men vägen fram till beslut är ännu lång. Först måste frågan om finansiering lösas, sedan ska riksdagen rösta om saken. Totalt har kommuner, landsting och regioner gått med på att bidra med 38 miljarder kronor fram till 2019 medan staten satsar 56 miljarder. Socialdemokraterna i både Stockholms stad och län vägrar dock underteckna en sådan uppgörelse och menar att det är staten som ska stå för huvuddelen av pengarna. Socielademokraterna säger att de är besvikna över att Stockholmsmoderaterna inte orkat stå upp mot regeringen.

- Vi är överens med Cederschiöld om prioriteringslistan över vad som ska byggas. Det vi motsätter oss är att stockholmarna ska betala mer än andra svenskar för sina infrastrukturinvesteringar och därigenom få mindre pengar att satsa på kollektivtrafiken, säger oppositionsborgarrådet Carin Jämtin (s).

Med i paketet över prioriterade satsningar innan 2020 finns fler projekt. Till dem hör en snabbspårväg mellan Alvik-Solna-Kista, en snabbspårväg Älvsjö-Kungens kurva-Flemingsberg, tunnelbana från Odenplan till Karolinska sjukhuset och en upprustning av Saltsjöbanan och Roslagsbanan.

Även Södertörnsleden, väg 267 mellan Rotebro-Stäket-Hallunda-Södertälje ses vara i stort behov av investeringar liksom dubbelspår på Svealandsbanan och utbyggnaden av en snabbjärnväg (Ostlänken) till Östergötland.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.