Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Citytunneln billigare än beräknat

Publicerad: 30 november 2009, 11:04

En ny slutkostnadsprognos som Citytunneln tagit fram visar att summan för projektet kommer att bli 8,565 miljarder. Man hade för budgeterat för 9,450 miljarder.


Det är nu ett år kvar till Citytunnelns invigning och kostnaderna för de stora anläggningsentreprenaderna kan summeras. Man kan därmed säkrare uppskatta kostnaderna för de återstående arbetena. En ny beräkning visar att kostnaden för hela projektet kommer att bli 8,565 miljarder i 2001 års penningvärde, vilket är nästan en miljard (885 miljoner) under projektets budget.

Utfallet grundlades redan under planeringen av projektet och när de stora entreprenaderna upphandlades:

– Vi tog god tid på oss och kunde vara mycket noggranna med förfrågningsunderlagen. Vi lyckades också att skapa ett bra samarbetsklimat mellan oss och de entreprenörer som vann upphandlingarna. Det har hela tiden varit ett lösningsfokuserat arbete och vi har löst det mesta tillsammans och därmed undvikit fördyringar, säger Citytunnelns projektchef Örjan Larsson.

En annan bidragande faktor till de goda siffrorna är att riskhanteringen kommer att bli billigare.

– Alla tänkbara risker har tidigt identifierats och minimerats. Genom att ha en beredskap för de problem som ändå kan uppstå har vi kunnat undvika kostsamma konsekvenser, såväl tekniska som tidsmässiga. Detta har också bidragit till hög kvalitet i byggandet av Citytunneln, säger Örjan Larsson.

Summan för alla entreprenader blir enligt den nya beräkningen 6,257 miljarder, 553 miljoner billigare än budget. Citytunnelns byggherrekostnader beräknas också bli lägre, 2,308 miljarder i stället för beräknade 2,640. Det är kostnader för stora tekniska utredningar, projektering och den omfattande miljöprövningen, och för organisationens administrativa kostnader.

Det mesta av pengarna som sparas i projektet tillfaller Banverket. För Region Skåne och Malmö stad, som också är medfinansiärer i projektet, innebär den nya slutkostnadsprognosen att deras kostnad också minskas.

Ingrid Gallagher - ingrid@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.