Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Citytunneln gör genomslag före tidtabell

Publicerad: 26 Mars 2008, 07:49

Efter gott och väl en timmes frysande på det färdiga tunneltaket, med både ymnigt snöfall och solsken, fick en stor skara tunnelbyggare och media uppleva när tunnelborrmaskinen Anna bröt igenom schaktväggen vid Malmö C. Två månader före beräknad ankomst såg Anna ljuset i tunneln, efter att ha gnisslat och malt sig fram den sista metern.


Efter gott och väl en timmes frysande på det färdiga tunneltaket, med både ymnigt snöfall och solsken, fick en stor skara tunnelbyggare och media uppleva när tunnelborrmaskinen Anna bröt igenom schaktväggen vid Malmö C. Två månader före beräknad ankomst såg Anna ljuset i tunneln, efter att ha gnisslat och malt sig fram den sista metern. Först föll betongväggen i mindre bitar, för att till sist helt och hållet ge vika för borrmaskinens käftar. Efter sig lämnade den ett virrvarr av glasfiberarmering som höll emot i det längsta, rök och damm och en bränd lukt som kom av den varma metallen i borrskären.

Ett och ett halvt år har Anna befunnit sig i kalkberggrunden under Malmö och borrat sig 4,6 kilometer från Holma till Malmö Central. Ytterligare ett par tunnelringar ska sättas innan Anna för gott monteras ner i mindre delar och fraktas till fabriken i södra Tyskland. Femhundra meter bakom fortsätter systerborren Katrin sitt tuggande under Slottsparken och Hovrätten. Om en månad beräknas hon nå sitt slutmål i det andra tunnelröret. Frågan är nu om Citytunneln blir färdig tidigare än beräknat år 2011.

-Vi ska göra en utvärdering när Katrin också kommit igenom. Berget var inte så dåligt som vi befarade och det var lättare att sätta en snäv kursradie än vad vi trott. Men vi har fler tvärtunnlar kvar att bygga, med risk för vatten och dåligt berg, även om det mesta har gått på räls. De problem som funnits har varit hanterbara och funnits med i planeringen. Vi har arbetat mycket med riskhantering, den mänskliga faktorn är alltid en risk. Att vi lyckats hittills är en kombination av planering och att de olika entreprenörerna arbetat i nära samarbete med varandra, säger Anders Mellberg, informationschef.

En som inte skulle bli förvånad om tunneln är klar tidigare än beräknat, är miljöcontrollern Björn Gillberg som varit med på resan sedan 1999.

-Citytunneln kommer att bli normbildande för framtida byggen. Detta är världens mest och bäst miljöprövade projekt och det ska dokumenteras i en vitbok.

Men ännu återstår mycket arbete, bland annat i de långa tunnelrören som ska kläs med betong, bara det är logistik på högsta nivå. Hela tunneln ska få en gjuten trottoar och en ännu inte utsedd entreprenör ska lägga räls.
Som det ser ut i dag håller budget och projektet ligger före tidsplan, enligt Anders Mellberg. Citytunneln började byggas den 8 mars år 2005 och planeras vara klar år 2011. Tunneln består av 17 kilometer järnväg, sex kilometer i en tunnel och elva kilometer ovan jord. Kostnaden är 9,5 miljarder kronor.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.