Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Citytunneln ska medföra förbättringar

Publicerad: 6 Mars 2009, 12:16

Tågtrafiken i en stor del av landet förbättras när Citytunneln i Stockholm invigs 2017.


I 138 år har kapaciteten för tågen genom Stockholm varit oförändrad. Det är den berömda ”getingmidjan” genom huvudstaden.

Men 2017 öppnas Citytunneln och därmed fördubblas kapaciteten. En av de mest komplicerade delarna i projektet är sänktunneln mellan Södermalm och Riddarholmen.

På Riddarholmens södra kaj står en Casing rotator, en borrmaskin som klarar en diameter på upp till 2 meter.

– Det finns två maskiner av denna typ i Europa, båda används just nu i Stockholm. Den ena finns här och den andra används i Norra Länken, säger Tilo Spahn, teknisk projektchef inom JV Söderströmstunneln, ett samarbete mellan tyska Züblin och danska Pihl & Søn.

Det är dessa två företag som har tecknat avtal med Banverket för entreprenaden på Södermalmstunneln, en sänktunnel mellan Södermalm och Riddarholmen.

Kontraktssumman för denna del av Citybanan är på drygt 1,3 miljarder kronor.
Borrmaskinen på Riddarholmen används för att bereda plats för de pålar som tillsammans ska bilda spont på den plats där sänktunneln ska möta land, vid Riddarholmens kaj. De hål som borras här är 1,5 meter i diameter.

Under den stundande våren kommer muddringsarbeten att utföras som pågår i nästan ett år. I vår börjar också pålningsarbetena ute i vattnet för det fundament som tunneln ska vila på.
Tunneln kommer att bestå av tre segment på 100 meter vardera. Stålstommarna till dessa segment tillverkas i Tallinn. Stommarna forslas därefter till Mälaren, norr om Södertälje, där en del av gjutningsarbetet görs. Det slutliga arbetet för att skapa färdiga betongelement görs på plats. Under sommaren 2011 ska elementen sänkas och passas in på Mälarens botten.

Tunnelsegmenten blir 20 meter breda och kommer då att ge plats för dubbelspårig järnväg samt evakueringstunnel med anslutningar till järnvägstunneln. Segmenten blir tio meter höga och kommer att täckas av 4–10 meter vatten. Elementens betongväggar blir 1 meter tjocka.

– Tack vare att vi använder lösningen med sänktunnel slipper vi arbeta med en stor spontgrop ute i vattnet, säger Lars Lindholm från Banverket. Han är projektledare Södermalm inom Projekt Citybanan.
Där sänktunneln når land på södra sidan ska den övergå i en tunnel som sprängs 600 meter in i Södermalms granit. Därefter ansluter den nya tunneln till den befintliga tunneln vid Södra station.

Projektet Söderströmstunneln får ett eget upplag i Ulvsunda väster om centrala Stockholm. På så vis kan en hel del transporter klaras sjövägen i stället för på land, med mindre störningar som följd.
Söderströmstunneln ska vara klar under 2012, fem år innan hela Citybanan öppnas för trafik.

När sammanbindningsbanan mellan Södermalm och Riddarholmen öppnades 1871 passerade tio tåg per dygn. I dag passerar här 550 tåg per dygn, fortfarande på två spår. Med den nya Citybanan ska tågförbindelserna i stora delar av Sverige förbättras. Detta projekt påverkar alltså inte bara Stockholm. Men naturligtvis ska trafiken lokalt och regionalt i Stockholm med omnejd gå betydligt smidigare. Ytterligare en effekt av den nya tunneln blir att tunnelbanan avlastas.

Sammanlagt består projektet Citybanan av åtta stora entreprenader. Söderströmstunneln är en av tre tunga entreprenader inom Citybanan som har handlats upp.
Under 2008 vann NCC entreprenaden för Norrström i Stockholm. Det kontraktet är värt 1,5 miljarder kronor och är Citybanans största enskilda entreprenad. Tyska Bilfinger Berger tog tidigare hem entreprenaden för Odenplan och Vasatunneln, en etapp värd 1,1 miljarder kronor.

Några hållpunkter för Söderströmstunneln
? Från våren 2009 till vintern 2010 görs muddringsarbeten.
? Under våren 2009 pågår pålning för tunnelstöd.
? Under sommaren 2009 till våren 2010 utförs betongarbeten under vattnet.
? I slutet av 2011 kommer de tre 100 meter långa tunneldelarna till Söder Mälarstrand för att färdigställas innan de sänks ned i Söderström.
? Helt färdig blir den 370 meter långa Söderströmstunneln under 2012.

Kort om Citybanan
? Citybanans tunnlar sträcker sig sammanlagt 6 kilometer och ska leda pendeltågen genom centrala Stockholm – en sträcka som under många år har haft kapacitetsproblem.
? Med Citybanan fördubblas kapaciteten. Regionaltåg och fjärrtåg kommer även i fortsättningen att gå på dagens befintliga spår.
? Som djupast kommer Citybanan att gå 45 meter under mark.
? Till Citybanan hör också en 1 kilometer lång järnvägsbro som ska byggas i Årsta i södra Stockholm.
? Den sammanlagda kostnaden för Citybanan beräknas till 16,3 miljarder kronor.
? Citybanan ska tas i bruk 2017.

BJÖRN DICKSON - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.