fredag31 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Då går Sveriges näst längsta järnvägstunnel ut på räkning

Publicerad: 17 november 2022, 14:02

"Vi tror att det här kommer att vara en entreprenad antingen för konsortier av svenska eller internationella bolag eller för stora internationella aktörer", säger Ulrika Hallgren, projektledare för entreprenad Kolmårdstunneln på Trafikverket. Foto: Trafikverket

Den 16 mil långa Ostlänken är uppdelad i entreprenader i 10-miljardersklassen. För entreprenad Kolmården handlar Trafikverket just nu upp en konsult som ska ta fram bygghandlingar. Ulrika Hallgren och Anders Karlsson ger en nulägesbild av de nya stambanorna och hur arbetet fortsätter trots den politiska osäkerheten kring jätteinvesteringen.
■ Strategin bakom megakontrakten: "Vi behöver fler influenser utifrån"
■ Så hanteras beskeden från regeringen: "Vi är lyhörda för signaler"

Ämnen i artikeln:

InsiktTrafikverketinfrastrukturNorrköping

Anders Siljevall

anders@byggindustrin.se


Inom Ostlänken ska 16 mil ny järnväg mellan Järna och Linköping byggas. Det blir första delen av nya stambanor i Sverige och redan nu har flera stora steg tagits. Flera

Fortsätt läsa –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Byggindustrin Insikt - affärsnytta & fördjupning i din inkorg varje vecka
Vårt exklusiva magasin

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 2 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, vår omvärldsbevakning och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Välj nyhetsbrev