Infrastruktur
Då går Sveriges näst längsta järnvägstunnel ut på räkning
Publicerad: 17 november 2022, 14:02
"Vi tror att det här kommer att vara en entreprenad antingen för konsortier av svenska eller internationella bolag eller för stora internationella aktörer", säger Ulrika Hallgren, projektledare för entreprenad Kolmårdstunneln på Trafikverket. Foto: Trafikverket
Den 16 mil långa Ostlänken är uppdelad i entreprenader i 10-miljardersklassen. För entreprenad Kolmården handlar Trafikverket just nu upp en konsult som ska ta fram bygghandlingar. Ulrika Hallgren och Anders Karlsson ger en nulägesbild av de nya stambanorna och hur arbetet fortsätter trots den politiska osäkerheten kring jätteinvesteringen.
■ Strategin bakom megakontrakten: "Vi behöver fler influenser utifrån"
■ Så hanteras beskeden från regeringen: "Vi är lyhörda för signaler"
Inom Ostlänken ska 16 mil ny järnväg mellan Järna och Linköping byggas. Det blir första delen av nya stambanor i Sverige och redan nu har flera stora steg tagits. Flera
Fortsätt läsa –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 2 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, vår omvärldsbevakning och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.