Få hela storyn
Starta din prenumeration
Infrastruktur
Publicerad: 31 mars 2008, 10:20
- Det är viktigare för Sverige att betala infrastrukturskulden än att betala av statskulden. Det hävdar Peter Egardt, vd för Handelskammarförbundet med anledning av en infrastrukturrapport som presenterades i dag. Sveriges infrastrukturskuld uppgår idag till minst 200 miljarder kronor.
Sverige har som glest befolkat land större behov av bra infrastruktur än många av våra konkurrentländer. Men vi har ändå satsat betydligt mindre på infrastrukturen. Om Sverige hade satsat lika mycket som övriga Europa de senaste 25 åren hade vi haft infrastruktur för ytterligare 200 miljarder kronor i dag. Den skulden bör staten, enligt Handelskamrarnas infrastrukturrapport, bokföra jämte statsskulden.
- Sverige har inte en anmärkningsvärd hög statsskuld. Däremot sticker vi ut i Europa som ett land som inte har vågat satsa på infrastruktur för framtiden.
- Det svenska näringslivets utveckling har byggt på de enorma investeringar som gjordes under slutet av 1800-talet, främst på järnvägen. Efter många år av vanstyre med för låga investeringar i infrastruktur behöver Sverige en liknande kraftsamling, säger Peter Egardt.
- Det tar alldeles för lång tid från beslut till färdig väg eller järnväg i Sverige. Vi måste se över den nuvarande lagstiftningen så att inte ett enskilt överklagande kan få konsekvenser i mångmiljardklassen för ett projekt som ändå kommer att byggas.
- De juridiska processerna kan och måste förenklas och göras snabbare. Vi borde till exempel lära oss av de danska anläggningslagarna, säger Anna Wersäll, chef för Regional näringspolitik på Stockholms Handelskammare.
MARIANNE SILÉN