Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Därför rasade blocket från Sundsvallsbron

Publicerad: 28 September 2015, 12:10

Elementet som rasade satt upphängt ovanför en port som leder in till ett utrymme under brofästet som används bland annat till förvaring.

Foto: Trafikverket

Utredningen om raset vid Sundsvallsbron är klar. Den visar på flera orsaker till att ett 30 ton tungt betongblock rasade i augusti. Dels var beräkningsmodellen för enkel, och dels fanns det allvarliga brister i rutinerna på bygget.


Ämnen i artikeln:

rasSundsvallsbronbrobyggenkonstruktionsfelSundsvall

Totalt pekar utredningen ut fem samverkande faktorer som orsakat att betongblocket föll. Grundproblemet var att konstruktören använde en för enkel beräkningsmodell vilket gjorde att upphängningen blev underdimensionerad. Problemet förvärrades av att elementen var svårupphängda. Montörerna anpassade konstruktionen på plats men den informationen nådde inte fram till konstruktören. Totalt användes den bristfälliga metoden för upphängningen av tre betongblock.

Det är den tekniska chefen på konstruktören Max Bögl som lett utredningen. Trafikverket har haft full insyn i utredningen och har låtit en oberoende expert granska den.

– Utredningen är noggrant och ärligt genomförd, säger Magnus Lundgren, projektchef för Sundsvallsbon på Trafikverket.

Nu ska felen åtgärdas. Eventuellt måste alla tre berörda betongblock nytillverkas i Tyskland. Entreprenören Joint Venture Sundsvallbron, som sedan Pihl & Söhns konkurs består av Max Bögl och Strabag, ska presentera en ny lösning och kommer att stå för kostnaderna för att åtgärda felen.

– Det kan du vara säker på att den ska vi granska i detalj. Planen är att lösningen ska vara på plats till årsskiftet, säger Magnus Lundgren.

Polisens utredning om Framkallande av fara för annan pågår fortfarande.

Därför föll blocket

■ Konstruktören Pihl & Söhn, som gick i konkurs för två år sedan, använde en för enkel beräkningsmodell, vilket gjorde att upphängningen blev underdimensionerad.
■ Säkerhetsmarginalen i konstruktionen var för låg. De 30 ton tunga elementen var upphängda med endast fyra bultar.
■ Felet upptäcktes inte när ritningarna kvalitetsgranskades, varken av konsortiet Joint Venture Sundsvallbron eller av Trafikverket.
■ Betongelementen var svårmonterade vilket ledde till att montörerna tvingades anpassa konstruktionen i samband med montaget på byggarbetsplatsen.
■ Varken konstruktören eller beställaren informerades om ändringarna som gjordes på byggarbetsplatsen.

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.