Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Det är en ren spekulation

Publicerad: 17 Januari 2013, 10:01

En rejäl råsop – det riktade riksdagens granskningsorgan Riksrevisionen mot statens miljardsatsningar på infrastruktur. Trafikverket anser att kritiken gäller gamla förhållanden.


En rejäl råsop – det riktade riksdagens granskningsorgan Riksrevisionen mot statens miljardsatsningar på infrastruktur. Trafikverket anser att kritiken gäller gamla förhållanden.

Den 7 december kom Riksrevisionens rapport med rubriken Riskfyllda och ineffektiva miljardsatsningar på infrastruktur.

– Regeringen har inte sett till att statens miljardsatsningar på vägar och järnvägar är effektiva. Regeringen har inte heller motiverat besluten och informerat riksdagen och allmänheten om satsningarna på infrastruktur på ett transparent och rättvisande sätt, säger riksrevisor Claes Norgren.

Under tolv år ska mer än 500 miljarder kronor satsas på vägar och järnvägar. Den stora beställaren är Trafikverket, där känner man inte igen den bild som Riksrevisionen tecknar.

Riksrevisionen nämner särskilt Västlänken i Göteborg. Västlänken är tänkt att bli en järnvägslösning som påminner om Citytunneln i Malmö.

Enligt Riksrevisionen riskerar projektet att bli 20–35 miljarder kronor dyrare på grund av tilläggsinvesteringar som inte finns med i beslutsunderlaget.

– Det är en ren spekulation från Riksrevisionens sida. Järnvägsprojektet Västlänken ryms inom de 20 miljarder kronor som vi har sagt, säger Per Sjöstrand, chef för Stora projekt på Trafikverket.

Han utesluter inte att det kan tillkomma kostnader som ligger utanför själva järnvägsprojektet.

– Det kan handla om gång- och cykelvägar och annat. Men det är inte kostnader för att förbättra järnvägstrafiken i Västsverige, säger Per Sjöstrand.

Västlänken finns med i den nationella planen för transportsystemet 2010–2021, som regeringen fattade beslut om våren 2010.

Från flera håll har det tidigare kommit kritik om att stora infrastrukturprojekt ofta blir dyrare än beräknat. Per Sjöstrand tillbakavisar även den kritiken.

– På Vägverkets och Banverkets tid hände det att projekt blev dyrare än beräknat. Nu är vi Trafikverket och sedan den nationella planen lades 2009 har vi sparat 2–3 procent på investeringar som enligt en grov uppskattning uppgår till 100 miljarder kronor. Enligt våra beräkningar har vi sänkt kostnaderna med 2,7 miljarder kronor.

Per Sjöstrand säger att han flera gånger har framfört detta till Riksrevisionen.– Men Riksrevisionen fortsätter att kritisera sådant som hör till en förgången tid.

Torbjörn Suneson, chef för Trafikverket verksamhetsområde Samhälle, säger att Trafikverkets har bra underlag för beslut om stora satsningar på infrastruktur.– Riksrevisionens granskning avser en lång tidsperiod och den bekräftar många av de åtgärder som vi redan genomfört i Trafikverket, säger Torbjörn Suneson.

En slutsats som man skulle kunna dra av Riksrevisionens rapport är att Trafikverket är med och slösar bort tiotals, kanske hundratals, miljarder kronor för skattebetalarna. Är det så?

– Nej, vår strävan är att alltid välja den effektivaste lösningen där kostnaden förstås är en viktig del. För att hitta den effektivaste lösningen samarbetar vi med andra aktörer och gör studier där alla alternativ granskas och värderas. Många gånger kan en billigare lösning vara lika bra eller nästan lika bra som en dyr, säger Torbjörn Suneson.

BJÖRN DICKSON - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.