Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Dramatiska prisskillnader på Norra Länken

Publicerad: 26 Februari 2009, 07:51

Norra Länken är ett av Sveriges största pågående infrastrukturbyggen. Där har utländska byggare nästan genomgående legat under sina svenska konkurrenter i pris. I vissa fall är prisskillnaden dramatisk.


Den utländska konkurrensen kommer att tvinga svenska anläggningsbyggare att blir vassare. Lågkonjunkturen gör att trycket ökar ytterligare.

De utländska entreprenörerna kommer stort på den svenska anläggningsmarknaden. Förklaringarna kan vara många. En sammanställning av entreprenaderna i Norra Länken i Stockholm visar på dramatiska skillnader i pris mellan svenska entreprenörer och anbudsgivare med större eller mindre utländska inslag.

– Vi har arbetat aktivt för att få hit utländska aktörer, säger Björn Terstad, chef för stora projekt i Stockholm på Vägverket.
Av tio entreprenader i Norra Länken är hittills sju upphandlade. Alla utom tre är totalentreprenader, med utförandedelar. De tre undantagen är bergentreprenaderna Bergtunnlar Albano NL 33, Bergtunnlar Teknikhöjden NL 34 och Bergtunnlar Värtan NL 35 som är mängdreglerade utförandeentreprenader.

Byggindustrins sammanställning visar att skillnaden i pris mellan svenska entreprenörer och deras helt eller delvis utländska konkurrenter kan vara upp till 43 procent. Just det exemplet är hämtat från entreprenaden för Bergtunnlar Albano NL 33. Skanska lämnade ett anbud 822 miljoner kronor. Veidekkes anbud låg på 469 miljoner kronor, alltså 43 procent under Skanskas. Självklart gick uppdraget till Veidekke.

Björn Terstad säger att det inte finns någon entydig förklaring till de stora prisskillnaderna.
– Men när det gäller tyska byggare kan en faktor som delvis förklarar skillnaden i pris vara att anläggningsmarknaden i Tyskland är svag. Tyska företag kan ha ett starkt intresse av att bredda sin marknad. Men uppenbarligen tjänar de pengar i Sverige eftersom de stannar här, säger Björn Terstad.

Han nämner också skillnader i tekniska lösningar.
– De utländska aktörerna är måna om att få använda sina egna tekniska lösningar. Men den faktorn spelar ingen större roll i sammanhanget. Svenska byggare är mycket framstående, tekniskt sett.

Vägverket har samarbetat med Banverket och Stockholms stad för att föra en dialog med utländska entreprenörer.
– Bland annat har vi varit i Bryssel och berättat om projekt i Stockholmsregionen, säger Björn Terstad.

En tanke med att locka hit utländska byggare är helt enkelt att deras kapacitet behövs. De stora infrastrukturprojekten i Stockholmsområdet är ovanligt många med Norra Länken, Citybanan, den fortsatta upprustningen av Söderledstunneln och den framtida ombyggnaden av Slussen, för att nämna några exempel.
– Då är det en stor fördel om vi har fler utländska byggare bland anbudsgivarna, säger Björn Terstad.

Som regel tar Vägverket det lägsta budet. Men inte alltid, i ett fall gick uppdraget inte till byggaren med det lägsta anbudet. Bergtunnlar Värtan NL 35 gick till Oden & Hochtief trots att det budet, 782 miljoner kronor, låg lite över Veidekkes, 771 miljoner kronor.

– Förklaringen är att vi tillämpar kombinatorisk anbudsgivning. Det innebär att en aktör kan lämna anbud på en eller flera entreprenader som upphandlas vid samma tillfälle. Samtidigt kan entreprenören ange sin maximala kapacitet. Vi väljer sedan den kombination av anbud som ger lägsta totala kostnad. På så vis kan både stora och något mindre entreprenörer lämna anbud, säger Björn Terstad.

BJÖRN DICKSON

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.