Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Efter Hallborr - här kommer Åsa

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:43


AV TOMAS ÄNGSHAMMAR

Tretton år efter fiaskot med Hallborr har tiden kommit för en ny tunnelborrmaskin att ge sig i kast med Hallandsås gäckande berg. Men den internationella skara som samlats för uppgiften hyser ingen oro - däremot stor respekt inför ett av världens svåraste tunnelbyggen.

- Det här projektet är ett snäpp svårare än allt jag varit med om, men förberedelserna har också varit ett snäpp vassare.

Så sammanfattar Francois Renault, Skanska.Vincis TBM-chef vid Hallandsås, den enorma utmaning som väntar både entreprenören och beställaren Banverket när nu tunnelbygget går in i den egentliga byggfasen. 3 200 ton tunnelborrmaskin är färdigmonterad och väntar, två kilometer in i den södra tunneln på att få börja äta sig genom berget. Om fem år är det meningen att Herrenknecht Hard Rock Mixshield S-246 - Åsa till vardags - ska komma ut på andra sidan och, som tack för utförda tjänster, slaktas och skickas på återvinning. Det är dock under förutsättning att allting går som det är tänkt, och det är sannerligen ingen självklarhet när det gäller Hallandsås.

Visst kan man rabbla fakta om sprickzoner och vattentryck och det tredje med det fjärde men egentligen räcker med att hänvisa till Projekt Hallandsås minst sagt problematiska historia för att även den mest oinitierade ska förstå att detta är ett berg som det är förbaskat svårt att få hål på. I vart fall utan att drunkna på kuppen.

Risken att Åsa eller 25-mannalaget som kör henne ska drunkna är emellertid tämligen försumbar, trots att trycket på det inträngande vattnet på sina ställen kommer att motsvara 130 meters djup. Det är inget som skrämmer Robert Sturk, teknisk chef hos Skanska-Vinci.

- Maskinen är helt skräddarsydd för de förhållanden som råder här, och som är väldigt komplexa. Skölden runt borrhuvudet är vattentät och kan i princip fungera som en ubåt.

Åsa är konstruerad så att den, förutom öppet läge, kan köras i två olika slutna lägen, vilket i extremfallet alltså innebär att den kan stå emot över 130 meters vattentryck. Det finns till och med en tryckkammare för att behandla dykare som i värsta fall kan tvingas utföra reparationer i det vattenfyllda utrymmet framför borren.

Ubåtsläget är dock ett extremfall som allt arbete går ut på att försöka undvika.

- Vi räknar med att köra ungefär 20 procent av tunneldrivningen i vanligt slutet läge. Sedan finns alltså ytterligare ett läge där man kan jobba under de här teoretiska 13 bar (en bar motsvarar tio meters vattenpelare, Byggindustrins anmärkning) som vi hoppas att vi aldrig behöver använda, säger Banverkets projektchef Christer Möller.

Tunnelborrmaskiner för antingen slutna eller öppna lägen är inget unikt, men att en och samma maskin kan växla mellan lägena torde vara det.

- Någonting liknande har aldrig gjorts. Vår maskin är state of the art, säger Robert Sturk.

Hallandsås är i dag en internationell arbetsplats, med främst franska inslag. I Åsas bakre servicedel står en klunga danska tekniker och Banverkets byggledningschef Simon Taylor har, som namnet antyder, brittiskt pass. Simon, med erfarenhet från tunneln under Engelska kanalen, Stora Bälttunneln och Köpenhamns metro, håller med sina franska kolleger om att detta projekt är en unik utmaning, inte minst mot bakgrund av tidigare misstag som gjort att utrymmet för nya fadäser är näst intill obefintligt. Det gäller framför allt på miljöområdet.

- Den fokusering man har på miljöfrågor här är unik. Inte så att man inte fokuserar på miljön i andra projekt men här är det exceptionellt. Det gör att man får tänka till även med sådant man brukar ta för givet, som vilka oljor man använder. Det är otroligt intressant och lärorikt.

Att borra med TBM är ett riktigt hantverk och även om Vinci bidrar med åtskilliga erfarna medarbetare är varje berg och varje maskin unik. Därför blir det inte en officiell borrstart utan arbetet smyger igång under hösten, som betraktas som en inkörningsperiod. I januari räknar projektledningen med att Åsa ska ha börjat äta berg i full hastighet, vilket som mest är tolv meter om dagen i öppet läge. Inkörningstiden är en viktig orsak till att man valt att borra från söder, berättar Francois Renault.

- Vi skulle egentligen ha startat från norr men genom att köra från söder har vi fyra kilometer på oss att köra in maskinen innan vi kommer till det värsta partiet vid Möllebackszonen.

När det första tunnelröret står klart kommer maskinen att plockas ner för att backas tillbaka till det andra södra röret.

- Vi startar om från söder eftersom all logistik och hela serviceapparaten bakom borrmaskinen finns där. Det skulle vara ett mycket större projekt att flytta allt det än att köra tillbaka själva borrmaskinen.

Efter fem års borrande och ytterligare ett år för installationer ska hela den enorma arbetsplatsen vid Förslöv att avvecklas och betongtunnlarna närmast mynningen kommer då att vara övertäckta, berättar Banverkets projektledare Håkan Asmoarp.

- Det kommer inte synas någonting av vilken jätteapparat det här har varit. Var är tunneln? Följ spåren, brukar vi säga.



FAKTA/ TBM
Namn: Herrenknecht Hard Rock Mixshield S-246
Smeknamn: Åsa
Ålder: Nyfödd
Familj: Ett 60-tal syskon spridda i världen
Längd: Borrhuvud 12 meter, inklusive servicedel 250 meter
Vikt: Borrhuvud 218 ton, totalvikt TBM 3 200 ton
Diameter borrhuvud: 10,6 meter
Tryckkraft: 19 000 ton
Hastighet: Max 12 meter per dygn i öppet läge
Precision: +/- 10 centimeter på 5,6 kilometer tunnel
Kostnad: Cirka 500 miljoner kronor

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.