Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Efterlängtad motorväg genom Skåne

Publicerad: 8 September 2010, 12:15

Från och med i höst och två och ett halvt år framåt kan det bli köer på E22 genom Skåne: drygt två mil väg ska byggas ut till motorväg mellan Gårdstånga–Rolsberga och Hörby Norra–Linderöd.


På sträckan Gårdstånga–Hurva är arbetet redan i gång med att smalna av mittremsan och bygga om sju kilometer befintlig väg till motorväg. Den sträckan ska vara klar i december i år. Betydligt längre tid tar det från Hurva till Rolsberga där 5,5 kilometer väg ska breddas, gamla utfarter stängas och nya sidovägar byggas, liksom nya gång- och cykelvägar. I Rolsberga ska en gammal mack rivas och marken saneras innan man bygger en ny trafikplats.


Karta Trafikverket

Parallellt byggs också E22 ut mellan Hörby Norra och Linderöd, en sträcka på 10 kilometer. Två nya trafikplatser, åtta broar, enskilda och allmänna vägar, viltpassager och koportar är bara något av allt som ingår i projektet. Dessutom måste träd och skog huggas ner, byggnader rivas och nya busshållplatser anläggas.

Det är Oden Anläggningsentreprenad som har fått Trafikverkets uppdrag att utföra projekten som totalentreprenad.

Den sammanlagda investeringskostnaden ligger på mer än 600 miljoner kronor, varav Odens entreprenadkostnad är beräknad till 400 miljoner kronor. Under byggtiden fram till omkring slutet av 2012 får trafikanterna samsas med vägarbetarna.

– Vårt och Trafikverkets högsta projektmål är en säker arbetsmiljö och minimala trafikstörningar – i den ordningen. Nu i höst projekterar vi arbetet och fysiskt märker trafikanterna av jobbet från december. Vi har rekryterat nyckelpersoner till jobbet och som mest kommer projekten att sysselsätta 50 personer varav 20 vägbyggare, det största jobbet gör maskinerna, säger Per-Erik Nilsson, arbetschef på Oden.

Störningar kan inte undvikas när mellan 9 000 och 16 000 fordon varje dygn ska passera på vägsträckorna med nedsatt hastighet. Men både näringsminister Åsa Torstensson, Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm och Lennart Andersson, regionchef Trafikverket Syd, var övertygade om att trafikanterna skulle ha överseende med både köer och förseningar för att få se delar av E22 i Skåne omvandlad till motorväg. Den tredje september strålade de i kapp med solen när de tillsammans satte spaden i jorden.

– Det här är en efterlängtad väg för både pendlare och de boende utmed vägen, som knyter ihop och utvecklar näringslivet och ökar rörligheten i regionen. Egentligen börjar E22 eller Europaväg 22 i Storbritannien. I Sverige börjar den i Trelleborg och landar i Norrköping. Och den slutar först i Ryssland, sade Gunnar Malm.

Men det kommer att ta ytterligare flera år innan hela E22 genom Skåne har fått en effektiv och trafiksäker motorvägsstandard med 110 kilometer i timmen. Ännu återstår fem delsträckor innan vägen blivit fullt utbyggd in i Blekinge. Mellan Rolsberga och Fogdarp beräknas ombyggnaden starta 2012 och förbi Linderöd–Sätaröd–Vä, år 2013. Delsträckan Fogdarp–Hörby Norra är inte med i den nationella planen och sträckningen Fjälkinge–Gualöv kommer igång tidigast 2021. Ändå, efter många års besvikelser och svikna löften är nu utbyggnaden på gång tyckte de församlade kommunföreträdarna.

Christina Adlers

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.