Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Elvägarna kommer byggas bit för bit

Publicerad: 15 Juni 2016, 05:57

Ett eventuellt elvägsnät i Sverige kommer börja med kortare sträckor, det tror Anders Berndtsson på Trafikverket, som jobbar med att ta fram en utbyggnadsstrategi för ett framtida elvägnät, där sträckorna i Sandviken och vid Arlanda är de första pusselbitarna.


Ämnen i artikeln:

InfraTrafikverketinfrastrukturprojekt

– Tänkt på hur man byggde ut järnvägen – då började man bygga mellan två stationer, säger han.

Att förutspå om och när Sveriges vägnät kommer byggas ut med elvägar i större skala är omöjligt. Sträckan i Sandviken är det första projekt som görs för att få reda på om elvägar ens funkar på allmän väg, enligt Anders Berndtsson.

– Det här har inte testats live någonstans vad jag vet. Det vi vill veta nu är om det funkar tekniskt och om det funkar i samspel med trafiken.

Läs mer: Elvägar kan öppna för en byggboom.

Om det funkar borde nästa steg alltså bli att bygga ut vissa sträckor, som mellan en produktionsanlägging och ett lager eller en utskeppningshamn och en terminal.

– Vi vet att ungefär två tredjedelar av godstrafiken är knuten till de stora transportstråken. Så om man kan elektrifiera dem kan man nå långt. Men när man kan ha en lösning som fungerar för hela Sverige eller Europa är omöjligt att förutsäga, säger han.

Fokus när det gäller elfordon har hittills varit på personbilar i form av hybridbilar och batterifordon men nu börjar många inse att de här ytterligare 25 procenten från den tunga trafiken är intressanta.

Just nu testas flera lösningar i Sverige där man testar elfordon. I Södertälje bygger man en laddstation där en elbuss kan ladda trådlöst på busshållplatsen. I Göteborg och Stockholm testar Volvo elbussar på vissa kortare sträckor och så även i Hedemora och Ludvika. Även Östersund, Umeå och Oskarshamn vill ha elbussar och Göteborg har jobbat för en elväg mellan en hamn och en omlastningsterminal.

Än så länge måste branschen förhålla sig väldigt öppet till de nya initiativ som tas, eftersom det ännu inte är klart vilka tekniska lösningar som kommer bli standard.

– Men här öppnar sig många nya möjligheter. För lastbilstillverkarna som måste anpassa sig, för den som tillverkar elsystemen och även för byggindustrin som kommer att få bygga, underhålla och drifta alla dessa vägar i framtiden, säger Anders Berndtsson.

Martina Strand Nyhlin, frilansjournalist, red@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.