Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

En första glimt av Citybanan

Publicerad: 7 Juli 2017, 12:45

På måndag morgon startar trafiken på Citybanan.

Foto: Anders Siljevall

Nära nio år efter byggstart rullar under måndagen de första pendeltågen på Citybanan i Stockholm. Tidningen Byggindustrin fick under fredagen en smygtitt på den nya stationen Stockholm Odenplan.


Den sex kilometer långa tågtunneln Citybanan går mellan Tomteboda och Stockholms södra station. Två nya stationer har byggts, Stockholm Odenplan och Stockholm City, som ersätter de två gamla pendeltågsstationerna. Genom att förlägga pendeltågstrafiken under jord skapas möjligheter för att öka tågkapaciteten i Stockholm på sikt.

Stationerna är utsmyckade av konst av 14 nordiska konstnärer. Totalt har konsten kostat cirka 42 miljoner kronor.

Foto: Anders Siljevall

Under fredagen öppnades stationen Stockholm Odenplan för anställda på Stockholms läns landsting som arbetat med projektet. I samband med detta bjöd trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) in media för en första titt på stationen före den officiella invigningen på söndag.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Foto: Anders Siljevall

– Det är första gången på över hundra år som det läggs nya spår i Stockholm. På den tiden passerade bara tio tåg per dygn, jämfört med dagens nästan 600 tåg. Citybanan ger oss möjlighet att bygga en ny generation pendeltågstrafik, säger Kristoffer Tamsons och berättar att SL kommer att ansöka till Trafikverket om att utöka pendeltågstrafiken med 70 nya avgångar vintertid från 2018.

Han är stolt över den samverkan som har varit mellan alla inblandade parter, liksom den politiska uthålligheten som lett till att finansieringen har lösts.

– Det här är ett komplicerat byggprojekt som har krävt mycket dialog.

Perrongen vid Odenplan är 255 meter lång.

Foto: Anders Siljevall

Citybanan är ett samarbete mellan Trafikverket, Stockholms läns landsting och Stockholms stad. Trafikverket har ansvarat för själva bygget och finansieringen har gjorts genom stat(Trafikverket), landsting och kommun samt Mälardals- och Östgötaregionerna. Sammanlagt uppgår projektets budget till cirka 17 miljarder kronor.

Anders Siljevall, anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.