Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

England bygger ny järnväg på utbildningsgrund

Publicerad: 5 Oktober 2017, 04:00

I Doncaster ligger ett av två campus för nya National College for High Speed Rail.

Foto: Bond Bryan Architects

I England har skolor upprättats för att utbilda de som ska bygga den nya höghastighetsjärnvägen High Speed 2. Och det är inte bara ingenjörerna som ska ha kunskaper om den senaste tekniken.


Storbritannien arbetar just nu med förberedelserna för sin höghastighetsjärnväg High Speed 2, som ska länka samman London med Birmingham, Leeds och Manchester.

– Vi vill dela Londons tillväxt med andra delar av landet. Men som järnvägsnätet ser ut idag i Storbritannien är kapaciteten redan fullt utnyttjad. HS2 ökar kapaciteten avsevärt, säger Jon Kerbey, ansvarig för BIM på High Speed 2.

Arbetet med fas ett av järnvägen, från London till West Midlands, kommer att påbörjas 2026. Nyligen har parlamentet gett klartecken och nu pågår upphandlingar och förberedande arbeten.

Även i Storbritannien kräver det nya järnvägsprojektet ett annorlunda arbetssätt.

– Vi behöver arbeta på ett annat sätt än tidigare när det gäller hur vi hanterar information. Vi beräknar att vi med hjälp av BIM kan spara en halv miljard pund genom effektiviseringar, säger Jon Kerbey och berättar att man inte vill göra som förr, utan istället arbeta aktivt för att ta tillvara på all information som finns tillgänglig. Förhoppningen är att det nya tänket med bättre och mer spridd information ska leda till nya beteenden, bättre samarbete och mindre konflikter.

Tydlighet kring förväntningarna

I projektets tidiga skeden har man varit så tydlig som möjligt mot alla entreprenörer om de förväntningar som finns när det gäller att använda sig av BIM. Kraven ska spridas hela vägen ner i kontraktskedjan. En hemsida, bimupskilling.com, har startats för att kunna utbilda och informera om BIM.

– Vi har sett att BIM-användningen ökar. Allt fler har börjat investera i det, säger Jon Kerbey.

Det är inte bara digitala kunskaper som behöver förstärkas för att High Speed 2 ska kunna genomföras på ett effektivt sätt, utan även arbetskraft. Under tio års tid kommer 10 000 personer behövas till järnvägsbygget – och de kommer att behöva en högre utbildningsnivå med större digitala färdigheter. För att lösa kompetensförsörjningen har Storbritannien startat the National College for High Speed Rail på två platser i landet, i Birmingham och Doncaster. Skolorna ska erbjuda en snabb väg in i arbetslivet för unga och möjligheter till vidareutbildning för de som redan är yrkesverksamma.

– Tanken är att skolorna inte ska lära ut gamla beprövade tekniker, utan det som ligger mest i framkant, säger Autodesks Marek Suchocki som också är en del av gruppen som ska genomföra brittiska regeringens mål att införa BIM som standard.

Teknikfärdigheterna måste vara med i hela värdekedjan. Även hantverkarna ute på plats ska kunna hantera och arbeta efter BIM-information. Colleget fokuserar främst på att fortbilda bygghantverkare snarare än blivande ingenjörer.

– På college får eleverna kunskapen, men genom praktikplatser får de yrkesfärdigheten, säger Marek Suchocki.

High Speed 2

Höghastighetsjärnvägen High Speed 2 ska byggas I två etapper. Den första etappen ska gå mellan London och Birmingham och beräknas vara färdig år 2026. Nästa etapp fortsätter från Birmingham till North West England och Yorkshire och beräknas vara klar 2032. Järnvägen ska klara en hastighet på upp till 400 kilometer i timmen.

Anders Siljevall, anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.