Infrastruktur
”Ett oerhört komplicerat projekt”
Publicerad: 18 augusti 2017, 04:00
Foto: Anders Siljevall
Citybanan har fört utvecklingen framåt när det gäller entreprenadformer, säkerhet och kommunikation. Det menar Kjell-Åke Averstad, Trafikverkets projektchef för Citybanan.
Ämnen i artikeln:
infrastrukturTolv år efter att de första förberedande arbetena startades har Trafikverket nu lämnat över Citybanan till resenärerna. Efter många års planering känns det bra att nu kunna sätta punkt, berättar Kjell-Åke Averstad.
– Det har varit ett oerhört tekniskt komplicerat projekt, med svåra bergjobb, jobb under vatten och andra svåra utmaningar. Att vi ändå lyckats hålla tidplan och budget känns jättebra, säger han och lyfter även fram den goda kommunikationen med allmänhet och intressenter.
– Det som sticker ut i det här projektet är att vi har byggt i en miljö med många boende, kulturbyggnader som kyrkor och stora fastighetsvärden. Det är klart att vi har stört när vi har sprängt bort fyra miljoner ton berg, men trots det har förståelsen funnits där. Att Svenska Kyrkan ser Citybanan som handbok för hur de vill samverka kring den här typen av projekt är givetvis ett gott kvitto på det.
Den tragiska delen av projektet är de fem dödsfallen som skett under arbetets gång. Olyckorna har utretts grundligt och det har inte legat några systematiska brister bakom.
– Dödsolyckorna har inte skett i de komplicerade delarna av projektet, utan i alldagliga byggen. Det har handlat om maskinolyckor, påkörning och fallolyckor. Man kan då undra varför olyckorna har kunnat ske och här handlar det om att jobba med kulturfrågan för att skapa ett genomgående säkerhetstänk, säger Kjell-Åke Averstad.
Kjell-Åke Averstad, Trafikverkets projektchef för Citybanan, under invigningen av Citybanan i somras.
Foto: Anders Siljevall
Sedan den första olyckan under ett förberedande arbete 2006 har mycket hänt när det gäller utvecklingen av säkerhetskulturen.
– Idag har vi en bättre samsyn kring hur vi ska diskutera och arbeta för att förebygga olyckor. Det gäller att få alla att bli medvetna, tänka före och inte ta några risker.
Citybanan har bestått av åtta stora entreprenader. Det omfattande arbetet har krävt nya arbetssätt hos Trafikverket. Att för första gången gå ut på en internationell marknad har varit en förutsättning för att lyckas.
– Projektet har innehållit flera moment som vi i Sverige har liten erfarenhet av, som att bygga tunnel i jord och i vatten. Samtidigt har resurserna varit begränsade. Att vi kunnat hitta internationella aktörer som etablerat sig i Stockholm har varit positivt.
Inom projektet har flera typer av entreprenadformer använts. Bland de mest lyckade, menar Kjell-Åke Averstad, är samverkansentreprenaden Stockholm City där NCC och WSP har samverkat – en utförandeentreprenad på löpande räkning.
– Det har gått väldigt bra. Stationen Stockholm City och närliggande tunnlar har varit det mest komplicerade projektet, samtidigt som kostnadseffektiviteten har blivit störst. Andra entreprenader har haft fastpris, vilket har lett till större kostnader vid ändringar längs vägen. Vi har sett ett stort intresse från andra stora projekt för hur vi har arbetat med entreprenaderna, säger Kjell-Åke Averstad.
Relaterade artiklar
Anders Siljevall, anders@byggindustrin.se