Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Expansivt brobygge i Västra Sverige

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

Veidekke Construction, Göteborg, uppför två parallella broar i fem spann över Sörkilen i Västra Sverige (i närheten av Strömstad). Den totala brolängden är 182, 8 meter per bro. Det är en bro för södergående och en för den norrgående trafiken. Broarna har I-balkar med lutande liv, I-balkarna samverkar statiskt med betongfarbanan.


- Dessutom byggs det två parallella broar á 404,7 meter som tar E:6an över Dynekilen, säger Peter Collin, Ramböll, ansvarig för Teknikområde Bro inom Ramböll Sverige.

Broarna bärs upp av I-balkar i stål som samverkar med betongfarbanan. Brobanan gjuts här med hjälp av en flyttbara formvagnar, som rullar på järnvägsräls, upplagd på överflänsen.

- Speciellt för dessa och många andra broar på Västkusten är besvärlig grundläggning på tjocka lerlager samt extremt branta bergskärningar. För dessa broar har grundläggning skett genom, plattgrundläggning, betongpålar och stålkärnepålar, berättar Peter Collin.

Broarna invigs i oktober 2008. Den totala kontraktssumman uppgår till 165 Mkr. Platschef är Ove Irvenå.

Ytterligare ett 60-tal broar är på väg att projekteras, handlas upp och byggas på E6 genom norra Bohuslän.


Fakta
Entreprenör: Veidekke Construction, Göteborg.
Stålentreprenör: Brisab, Piteå.
Konstruktör för arbetsritningar är Ramböll Sverige innefattande Stockholm och Göteborg (betongfarbana, underbyggnad) samt Luleå (stålbalkar).
Förslagsritningar har upprättats av WSP i Karlstad.

MARIANNE SILÉN

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.