Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Fick in noll anbud – nu gör nya tunnelbanan om anbudsprocessen

Publicerad: 15 September 2020, 14:45

Vid Mårtensdal i Hammarby sjöstad har utrymmen byggts för den framtida uppgången till Blå linje vid Gullmarsplan.

Foto: Förvaltningen för utbyggd tunnelbana

Upphandlingen av en arbetstunnel vid Sockenplan i södra Stockholm gav inte ett enda anbud. Inför de kommande större entreprenaduppdragen har Förvaltningen för utbyggd tunnelbana gjort om processen.


Ämnen i artikeln:

tunnelbana

Det var i november förra året som Förvaltningen för utbyggd tunnelbana , FUT, i Stockholm fick noll anbud efter att ha sökt entreprenörer till Sockenplan etapp 1, en berg- och anläggningsentreprenad kopplad till nya tunnelbanan. 

Finska YIT fick senare entreprenaden värd cirka 400 miljoner kronor efter förhandlat förfarande utan föregående annonsering, men för att slippa nya upphandlingar med noll anbud så har FUT nu gjort om processen. 

Läs även: Arbetsrättliga krav ställs vid nya tunnelbanan

Det är Niklas Bergman, förvaltningschef på FUT, som berättar om förändringen i podcasten Hela kedjan.  

– Inför de större entreprenaderna som vi är i gång med nu har vi sett över hela vår upphandlingsplan. Vi har förskjutit processen så att det ska finnas en rimlig förutsättning för en entreprenör att lämna ett anbud och få reda på hur det gått innan man lämnar ytterligare anbud på andra delar av utbyggnaden. Så jobbar vi nu, säger Niklas Bergman i Hela kedjan.

Niklas Bergman, förvaltningschef på FUT.

Foto: Trafikverket

Utbyggnaden av Stockholms tunnelbanesystem har en budget på cirka 43 miljarder kronor och projektet består av tre mil nya spår under mark och 18 stationer.

Läs även: Kinesiska CRTG redo för tunnelarbete i Nacka

Elva arbetstunnlar byggs just nu på olika platser utmed det utbyggda tunnelbanenätet. Längst har bygget kommit i Barkarby där arbetstunneln är klar och där drivningen av huvudtunneln nu har inletts. 

Planerad trafikstart för tunnelbana till Barkarby är 2026 och till Nacka, Södermalm och Söderort 2030. Dock har FUT tidigare uttryckt att projektet kommer att försenas på grund av skärpta miljökrav.

Andreas Jennische

Nyhetschef

andreas.jennische@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

tunnelbana

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.