Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Finansieringsrevolution förutspås inom infrastruktur

Publicerad: 30 September 2015, 13:09

Infrastrukturkommissionens ordförande Björn Hasselgren.

Foto: Johanna Åfreds

Infrastrukturkommissionen pekar ut fem projekttyper lämpliga för alternativ finansiering. "Det handlar då inte bara om OPS utan även andra finansieringslösningar", säger kommissionens ordförande Björn Hasselgren.


Ämnen i artikeln:

InfrainfrastukturkommissionenBjörn Hasselgreninfrastrukturprojekt

Infrastrukturkommissionen påbörjade sitt arbete i mars 2015. Syftet har varit att bredda diskussionen om finansiering, ägande och organisering av infrastruktur i Sverige och att hitta alternativ till traditionell finansiering. Om några veckor presenteras resultaten, men kommissionens ordförande Björn Hasselgren kunde under Sweden Green Building Councils konferens i Kista presentera delar av arbetet under onsdagen. Hit hör en lista på fem praktikfall som skulle kunna passa för alternativ finansiering.

– En bättre järnväg mellan Stockholm och Oslo skulle kunna få ned restiden till två och en halv timme. Genom smart upprustning av befintlig infrastruktur skulle det gå att plocka mycket av flyget och bli till en regional pendel, säger han.

E22 ska bli hållbar

Att förvandla E22 till Sveriges hållbaraste väg, bland annat med inslag av elväg, är också ett av praktikfallen. Även det Björn Hasselgren kallar för vardagens infrastruktur, så som va-system, kan bli aktuella. Liksom elförsörjningen till järnvägen och en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, som alla pekas ut som särskilt lämpliga för alternativ finansiering.

– Vi vill att man alltid bör ställa sig frågan om ett projekt är lämpligt för att ta med privata aktörer, säger han.

Björn Hasselgren har sedan tidigare talat om att exempelvis olika koncessionslösningar kan bli aktuella, eller att öppna för kommuner och regioner att ta egna initiativ till vägar och järnvägssträckor. Även funktionsentreprenader där leverantörer tar större ansvar för byggande och drift. Den spontana framväxten av intelligenta system kommer enligt Björn Hasselgren att berika marknaden. Uber Taxi, Google Maps, Tesla, självkörande bilar och elvägar, är alla olika exempel på aktörer och utvecklingsmöjligheter som öppnar för annan typ av finansiering än den vi är van vid att se.

– Tjänsteproduktionen öppnar för möjligheten för smartare och hållbarare lösningar och helt nya modeller för finansiering, säger han.

De står bakom kommissionen

Infrastrukturkommissionen finansieras av initiativtagarna MTR, NCC, PEAB, Ramböll, Skanska, Veidekke, KPMG och WSP.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.