Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Fler kommuner satsar på kombiterminal

Publicerad: 12 April 2016, 05:29

Det byggs allt fler kombiterminaler i Sverige och många aktörer är intresserade av att börja frakta mer med tåg. Men från intresse till verklighet är det en bit kvar i många fall. Det menar Micael Svensson, affärsområdesandsvarig för godsterminaler på Jernhusen, som har sex kombiterminaler över hela Sverige.


– Vi ser att marknaden när det gäller kombinterminaler växer. Flera kommuner har satsat och vill satsa på det här och tror på att kombinera lastbil och tåg, säger han.

Jernhusen äger järnvägsnära fastigheter över hela Sveriges vägnät och är den största aktören på godsterminaler i Sverige. De jobbar hela tiden för att föra över mer godstrafik från väg till tåg.

Enligt en statlig utredning om järnvägens organisation som kom strax före jul har godstransportarbetet ökat med sammanlagt cirka 11 procent på 25 år. Trenden efter 2010 har varit fallande, men de flesta prognoser om den framtida utvecklingen pekar på att detta kan vända igen både i absoluta tal och jämfört med andra trafikslag, enligt utredningen. Men järnvägssektorn lider enligt rapporten sedan länge av att tillgången till officiell statistik och andra uppgifter ofta är bristfällig och därför svår att använda som underlag.

– Min känsla är att kombitrafiken ligger ganska stabilt, säger Micael Svensson.

Med alla de mål som finns angående miljön talar för att godstrafik på tåg kommer att få ett uppsving.

– Jag säger inte att tågen ska ta över alla transporter från bilarna, men i samverkan kommer man kunna flytta över ganska mycket och på så sätt få bättre miljö, säkerhet och minskad trängsel på vägarna, säger han.

De politiska förutsättningarna för att förbättra järnvägstrafiken finns, tror han. Regeringen satsar mycket på järnvägarna. Men det behövs en mer genomtänkt idé för framtiden, tycker Micael Svensson.

– Jag saknar visioner och mål om vad man vill med kombitrafiken. Man pratar om att vi ska ha hållbara transporter, men då måste samtliga aktörer i samhället visa hur vi vill att gods ska transporteras framöver på järnväg, säger han.

Relaterade artiklar

Gävle närmar sig Stockholm

Martina Strand Nyhlin, frilansjournalist, red@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.