Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Förbifart Stockholm försenas fyra år

Publicerad: 5 November 2019, 07:18

Analysen visar på en ökad kostnad för Förbifarten på cirka 10 procent, vilket motsvarar 3,3 miljarder kronor.

Förbifart Stockholm blir 3,3 miljarder kronor dyrare än beräknat.


Ämnen i artikeln:

Förbifart Stockholm

– Snart fyra år in i byggskedet har ett antal risker fallit ut och nya kunskaper har tillkommit i takt med framdriften. Det gör att Trafikverket idag bedömer en byggtid på tio år som alltför optimistisk. De främsta orsakerna till att projektet får en förlängd byggtid och en ökad kostnad är de geologiska förutsättningarna i vissa avgränsade avsnitt i berget vi spränger i, samt hävningen av kontraktet och arbetet med tunnlarna på Lovö, säger projektchef Johan Brantmark i ett pressmeddelande.

Under året har Trafikverket arbetat med en ny tid- och kostnadsanalys för projektet, som nu är klar. Analysen visar på en ökad kostnad på cirka 10 procent, vilket motsvarar 3,3 miljarder kronor. Det innebär att kostnaderna i nationell plan ökar från 34,4 till 37,7 miljarder kronor.

Bedömningen i dag är att hela den nya sträckningen av E4 Förbifart Stockholm kan öppnas för trafik 2030, istället för 2026. Möjligheten att öppna en del av sträckan tidigare utreds.

Arbetet med tunneln har försvårats av att berget hållit sämre kvalitet än vad undersökningar hittills visat. Det handlar om svaghetszoner vid Mälarpassagen, och i de norra delarna har berget behövt tätas mer än beräknat, uppger Trafikverket.

– Vi ser också i den nya analysen att installationen och testningen av den nya anläggningen kommer att ta längre tid och kosta mer än först beräknat, berättar Johan Brantmark.

Läs även: Trafikverket bryter avtal med livsfarlig entreprenör.

Den energiförbrukning och elkraftsutrustning som kommer att behövas för att hålla i gång anläggningen motsvarar en mindre kommun, enligt Johan Brantmark. En säker högteknologisk anläggning kräver tid att testas. Den delen kommer att ta längre tid än vad Trafikverkets tidigare analyser visade på.

LSAB, den entreprenör som ansvarade för tunnelbygget vid Lovön och som senare sparkades ut av Trafikverket, ligger enligt myndigheten bakom två av de fyra extra år Förbifarten nu kommer att ta att färdigställa, uppger Sveriges Radio.

Det här är Förbifart Stockholm

■ Den nya sträckningen av E4 är 21 km lång från Kungens Kurva till Häggvik. Sex trafikplatser ansluter den nya vägen till det befintliga vägsystemet vid flera europavägar.
■ Cirka 18 km av den nya vägen går i tunnel, och totalt med huvudtunnel, arbetstunnel och ramptunnel blir det cirka 55 km tunnel.
■ Trafikverket bygger vägen i ett tjugotal större entreprenader, och i den här fasen av projektet befinner sig tretton entreprenader i ett intensivt byggskede. Ytterligare en entreprenad startar efter upphandlingen på Lovö.
■ När bergtunnlarna är klara kommer nästa del av bygget som är tekniska installationer. Den mängd kraft som ska installeras för att hålla alla system igång motsvarar en mindre kommun i storlek motsvarande Filipstad.
■ När Trafikverket öppnar vägen för trafik innebär det att mängden komplexa vägar dubbleras i Stockholm.
■ I våras upphandlade Trafikverket en tillfällig entreprenör ute på Lovö. En ny entreprenör väntas vara på plats i det delprojektet efter årsskiftet.
■ Den energiförbrukning och elkraftsutrustning som kommer att behövas för att hålla i gång anläggningen motsvarar en mindre kommun. En säker högteknologisk anläggning kräver tid att testas. Den delen kommer att ta längre tid än vad Trafikverkets tidigare analyser visade på.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

Förbifart Stockholm

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.