Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Förbifart Stockholm klarar sig bättre än snittet

Publicerad: 7 November 2019, 11:57

Bild 1/2  Johan Nyström är en av forskarna bakom en rapporten

Tidigare i veckan meddelade Trafikverket att Förbifart Stockholm blir 3,3 miljarder dyrare än beräknat. Det låter illa, men en omfattande studie av andra stora infrastrukturprojekt visar att Förbifart Stockholm klarar sig betydligt bättre än snittet.


Svenska vägprojekt löper en 86-procentig risk att bli dyrare än det ursprungliga priset i entreprenadkontraktet. I snitt blir slutnotan 20 procent högre än priset i entreprenadkontraktet. Förbifart Stockholms beräknade kostnadsökning på 3,3 miljarder motsvarar en ökning med 10 procent.

- Vi kan konstatera att Förbifarten klarar sig bättre än snittet, säger Johan Nyström, forskare på VTI.

Samtidigt poängterar han att siffrorna för Förbifart Stockholm ännu endast är en beräkning, och kan komma att öka än mer.

Läs mer: Förbifart Stockholm försenas fyra år.

Johan Nyström är en av forskarna bakom en rapport från VTI, ett oberoende forskningsinstitut inom transportsektorn. Forskarna har studerat 776 av Trafikverkets entreprenadkontrakt i storleksordningen 10 miljoner eller större. De har bland annat jämfört hur slutnotan skiljer sig från det upphandlade priset i entreprenadkontraktet.

Statistiken för järnvägsprojekten är än dystrare än för vägprojekten. Järnvägsprojekten löper en 94-procentig risk för fördyringar och slutnotan blir i snitt 32 procent högre än priset i entreprenadkontraktet.

- Vi ser att risken för fördyringar är allra störst i de större projekten. Utöver det saknar vi tyvärr data för att kunna se vad som driver kostnadsökningen, säger Johan Nyström.

Läs mer: Förbifartens projektchef om kraftiga förseningen.

En av huvudskälen till att kostnaden för Förbifart Stockholm drar i väg är enligt Trafikverket att de geologiska förutsättningarna visat sig vara sämre än väntat.

- Det är fullt naturligt att det blir fördyringar av den typen. Det är därför det ligger reglerbara poster inbäddade i avtalen. Men man kan ifrågasätta Trafikverkets kalkyler när projekten alltid blir dyrare, säger Johan Nyström.

Att kostnaden för infrastrukturprojekten drar i väg verkar dock inte vara ett problem bara för Trafikverket.

- Jämförelser mellan norska och svenska vägkontrakt visar att situationen är ungefär den samma i de båda länderna, säger Johan Nyström.

Vill du läsa rapporten?

Rapporten finns att läsa i sin helhet: Kostnadsöverskridande i Trafikverkets entreprenadkontrakt.

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.