Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Förbifart Stockholm tvingas tvärbromsa

Publicerad: 24 februari 2011, 09:26

Överklagad konsultupphandling sätter hela Förbifart Stockholms budget och tidplan i gungning.


Upphandlingen av två projekteringskontrakt vid Förbifart Stockholm, som tillsammans har ett värde på 200 miljoner kronor, håller på att rubba tidplanen för megaprojektet Förbifart Stockholm.

Förbifart Stockholm är ett projekt värt drygt 28 miljarder kronor. Notan för en försening kan bli kännbar för byggherren Trafikverket och för staten.

Den 18 februari fick konsortiet WSP, Sweco och Tyréns prövningstillstånd i andra instans, kammarrätten, för sin överklagan av två upphandlingar som bägge tagits hem av ett konsortium bestående av ÅF Infrastruktur och brittiska Scott Wilson.

Beslutet kom snabbt. De tre företagen lämnade in sin begäran den 14 februari.
Trafikverket har nu fram till den 3 mars på sig att komma in med sin inlaga till kammarrätten.

WSP, Sweco och Tyréns överklagade upphandlingen i en första vända redan i somras, när upphandlingen var avgjord. Den domen, i förvaltningsrätten, kom för tre veckor sedan och där vann Trafikverket, och indirekt ÅF, en delseger då förvaltningsrätten avslog överprövningen.

Det första överklagandet kostade projektet ett drygt halvårs försening. Nu blir det ytterligare förseningar. Skulle Trafikverket vinna kan förseningen begränsas till kanske ytterligare ett halvår. Men om däremot Trafikverket förlorar finns två alternativ för domstolen att döma, och i bägge fallen sinkas då projektet betydligt längre.

Antingen görs hela upphandlingen om från början med nya förfrågningsunderlag. Eller så tvingas Trafikverket "rätta" upphandlingen efter de direktiv och bedömningar som domstolen kommer fram till – förutsatt att trafikverket inte väljer att överklaga domen till nästa instans.

Trafikverkets projektchef Riggert Anderson:
– Det här är väldigt tråkigt. Vi kan konstatera att projekteringen av bygghandlingar är rejält försenad. Det kommer att få effekter för hela projektets tidplan och dess kostnader, men exakt var vi landar är för tidigt att säga. Den planerade byggstarten hösten 2012 kommer dock sannolikt att behöva skjutas framåt i tiden.

– Vår bedömning är att våra förfrågningar har varit tydliga. Den bedömningen har vi fått stöd för av förvaltningsdomstolen, säger Riggert Anderson.

Hos ÅF Infrastruktur är man besviken. Uppdragsvolymen på totalt 200 miljoner kronor är närmast en spottstyver sett i jämförelse med hela den enorma Förbifart-investeringen. Men sedda i ett konsultperspektiv är det två riktigt stora kontrakt. Samarbetet med Scott Wilson skulle också innebära en spännande möjlighet för ÅF att använda så kallad offshoring, projekteringskapacitet från andra länder, i det här fallet från Skotland och Polen.

– Vi är redan sinkade åtta månader. Nu kan det bli åtta månader till eller i värsta fall ännu mer. Hela jätteinvesteringen med Förbifart Stockholm hamnar i gungning. Bara en schablonmässig indexuppräkning av kostnaderna, på säg 3 procent på ett år, på totalsumman 28 miljarder skulle betyda 850 miljoner i extrakostnader för Trafikverket, säger Mats Påhlsson, chef för på ÅF Infrastruktur.


"En viktig branschfråga"

– Vi tycker självklart att det är djupt olyckligt att tidplanen för Förbifarten sinkas. Vi har verkligen tänkt igenom det här, men det är en väldigt viktig branschfråga. Att vi fick prövningstillstånd i fredags av kammarrätten understryker detta, säger Johan Dozzi, vd för Swecos konsulter inom infrastrukturområdet. Sweco är ett av de tre företag som har överklagat upphandlingen.

– Överklagandet handlar om bristande tydlighet i förfrågningsunderlaget. Trafikverket hade ett stort antal "skall-krav" som skulle uppnås. I ett sent skede under anbudsfasen ändrades sedan alla dessa krav och likställdes med begreppet "likvärdigt". Det satte oss i en omöjlig position där vi tvingas gissa vilken kompetens beställaren är ute efter. Och branschens affärsmässighet undergrävs av att man inte på något rimligt sätt kan bedöma konkurrensen, säger Johan Dozzi.

– Jag vet också att många i branschen uppfattat vårt överklagande som att det skulle handla om att ÅF har en utländsk partner och att de planerar att använda projektörer i Polen och Skottland. Det är helt fel. Det här handlar absolut inte om polacker eller om offshoring. På Sweco har vi själva en utpräglad internationell inriktning och det utländska deltagandet är snarare något som gör oss starkare, säger Johan Dozzi.


Två kontrakt överklagade
Överklagandet berör två kontrakt värda 100 miljoner kronor vardera –
projektering av bygghandlingar för trafikplatserna Akalla och Häggvik samt bergtunnlar.

Anbudsförfrågan för dessa kontrakt samt ytterligare två gick ut i mars 2010. I juni samma år var upphandlingen klar.

ÅF Infrastruktur/Scott Wilson tog hem bägge kontrakten.

ÅF och Scott Wilsons upplägg bygger på resurstillskott genom så kallad offshoring. Stora delar av projekteringsvolymen läggs hos polska och skotska ingenjörer via Scott Wilsons kontaktnät.

WSP, Sweco och Tyréns överklagade upphandlingen till förvaltningsrätten kort efter att upphandlingen offentliggjorts. I början av februari kom beslutet från förvaltningsrätten i Falun – de tre företagen fick avslag.

De tre företagen lämnade därpå in en ansökan om prövningsrätt till kammarrätten för ett par veckor sedan. Den 18 februari beviljade kammarrätten i Sundsvall prövningsrätt. Det innebär att Trafikverket har fram till den 3 mars på sig att presentera sin inlaga till rätten.

Förbifarten blir 21 kilometer
Sträckning: Förbifarten blir drygt 21 kilometer lång, med drygt 18 kilometer i tunnel. Leden binder samman de norra och södra länsdelarna, avlastar Essingeleden och innerstaden och minskar sårbarheten i Stockholms trafiksystem.
Byggstart: Tidigast år 2012.
Byggtid: 8-10 år.
Budget: 28 miljarder kronor, i 2009 års prisnivå.
Finansiering: 80 procent via trängselskatt och 20 procent från staten. Ingen trängselskatt planeras på Förbifart Stockholm.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.