Infrastruktur
Förbifarten drar i nödbromsen
Publicerad: 30 oktober 2014, 11:32
Förbifart Stockholm totalstoppas efter ett regeringsbeslutet. "Vi publicerar inga förfrågningsunderlag, tecknar inga kontrakt och arbeten som påbörjats avbryts nu", säger projektchef Johan Brantmark.
Regeringen är missnöjd med finansieringen av E4 Förbifart Stockholm. Frågan om hur trängselskatten ska fördelas mellan vägtrafik och kollektivtrafik ska utredas igen. Om ingen ny uppgörelse nås före den 1 maj 2015 fortsätter bygget som planerat. Johan Brantmark, Trafikverkets projektchef för Förbifarten, menar dock att ett halvårs uppehåll i praktiken leder till 10–12 månaders försening.
– En hel del arbeten är kopplade till årstider, till exempel häckningsperioder och att skogsavverkning måste ske på vintern, säger han.
Han bedömer att förseningen kommer att kosta mellan 170 och 260 miljoner kronor, delvis beroende på hur diskussionen kommer att avlöpa med leverantörer och deras eventuella ersättningskrav. För tillfället kostar projektet 4 miljoner kronor per arbetsdag. 700 personer är engagerade på olika sätt.
Exempel på arbeten som stoppas från denna vecka är ledningsläggning och företaget Subterras beredning av arbetsplatser inför byggandet av arbetstunnlar i södra Stockholm. Även Svevias förberedande arbeten på Lovön och i Skärholmen, berättar Johan Brantmark, stoppas.
– Jag har i uppgift att frysa projektet så klokt som möjligt med respekt för skattebetalarnas pengar, säger Johan Brantmark.
Undantaget från arbetsstoppet är sådant som måste slutföras av säkerhetsskäl.
– Vi kan inte lämna stora hål i gatan. Det ska se snyggt och städat ut och vara säkert, säger Johan Brantmark.