Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Förbifarten fick OK

Publicerad: 21 Juni 2011, 15:18

Trafikverkets konsultupphandlingar fick klartecken i kammarrätten, men projekteringen ligger ett år efter tidplan.


Det ser ut att lossna för 28-miljardersprojektet Förbifart Stockholm. För drygt tre veckor sedan meddelade kammarrätten i Sundsvall att den avslår överklagandet från Sweco, WSP och Tyréns beträffande två stora projekteringskontrakt som gått till ett konsortium med ÅF och brittiska Scott Wilson.

Tiden för Sweco, WSP och Tyréns att överklaga den senaste domen har nu löpt ut och Trafikverket och ÅF/Scott Wilson kan – rejält försenade – teckna kontrakt.

Riggert Andersson, Trafikverkets projektchef för Förbifart Stockholm:
– Projekteringsarbetena ligger nu ungefär ett år efter den ursprungliga tidplanen. Vad det innebär återstår att se. Vi kommer att analysera det under hösten.

Och processen rullar på, trots förseningarna. Arbetsplanen är utställd från och med förra veckan och fram till mitten av augusti. Därefter ska synpunkterna sammanställas och någon gång under senhösten räknar Trafikverket med att kunna fastställa arbetsplanen.

Parallellt med detta lämnar man även in ansökan till miljödomstolen och förbereder arbetet med bygghandlingarna för att kunna sätta igång med det arbetet i full fart under september-oktober.


Just nu pågår inga fysiska arbeten. Förberedande markarbeten startar under 2012.

– Vi försöker följa vår plan och arbeta strukturerat och systematiskt, säger Riggert Andersson.


Hos ÅF där man nu kan sätta i gång med de två kontrakten – värda 100 miljoner kronor vardera – är man givetvis lättad.

– Äntligen. Tidigare har vi varit stora inom järnväg. Nu går vi på allvar in som stor aktör även på vägsidan. Det är ett genombrott och känns väldigt spännande, säger Mats Påhlsson, chef för ÅF Infrastruktur.

ÅF får nu fokusera på att återställa den ursprungliga kompetensen i bemanningen, något som Mats Påhlsson räknar med tar åtminstone tre månader. Folk sitter på andra projekt, en del är föräldralediga och så vidare.

– Vi har tappar tid men jag hoppas att vi tillsammans med Trafikverket kan ta det försvunna året som en kreativ utmaning. Att vända alla pusselbitar är nyttigt, säger Mats Påhlsson.

– För oss som företag kommer projektet att ha stor betydelse. Det innebär att vi kommer att förstärka våra resurser rätt dramatiskt och vi ska ta chansen att lära av våra internationella kolleger och partner. Detta är första steget i en offensiv, både nationellt och internationellt, säger Mats Påhlsson.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.