Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Förbifarten har styrfart

Publicerad: 8 Juni 2010, 08:18

Ett av Sveriges största byggprojekt kanske stoppas. Ändå arbetar cirka 200 personer vidare med Förbifart Stockholm enligt plan.


Riggert Andersson, projektchef för Förbifart Stockholm, medger att osäkerheten ställer särskilda krav på ledarskapet.

Debatten om Förbifart Stockholm är en av de viktigaste inför valet. Den borgerliga alliansregeringen har beslutat satsa 28 miljarder kronor på projektet, som alltså Trafikverkets Riggert Andersson basar för.

Miljöpartiet vill helst skrota hela projektet, men har i en kompromiss med S och V enats om att hålla folkomröstning om projektet vid en eventuell rödgrön valseger. Blir det nej i en sådan folkomröstning, ska förbifarten ersättas med utbyggd kollektivtrafik och högre trängselskatter.

- Vi är lyhörda mot alla, men i praktiken har vi nu ett uppdrag att jobba vidare med planeringen, säger Riggert Andersson.

Det innebär att ett 40-tal tjänstemän inom Trafikverket plus mellan 100 och 150 konsulter jobbar på enligt det uppdrag de har, och omsätter omkring 150 miljoner kronor per år. Än så länge handlar det om att driva projektplaneringen och jobba fram underlag till olika tillståndsansökningar.

- Vi har ännu inte lämnat in arbetsplanen, det kommer att ske först i höst för ställningstagande i början av nästa år. Även ansökan till Miljödomstolen lämnas in i höst, säger Riggert Andersson.

Efter valet, alltså. I dagsläget upplever Riggert Andersson inte att någon samarbetspartner, till exempel kommuner eller länsstyrelsen, har dragit ner på någon satsning i väntan på valet.

- Blir det majoritetsbyte får vi ta ställning till det då. Än har vi inte fått ändrade direktiv, säger Riggert Andersson.

Närmast på programmet står att handla upp konsulter inför nästa skede. Något minskat intresse från dem finns inte heller, hävdar han.

- Visst är det ett risktagande från Trafikverkets sida. Det får vi hantera med största omsorg.

Men han medger att den politiska situationen ställer en hel del krav på hans ledarskap när det gäller att hålla styrfart i projektet, trots osäkerheten.

- När det kommer signaler av det här slaget gäller det att sortera ut vad som är vårt uppdrag och att vara mycket tydlig med att nu jobbar vi på, säger Riggert Andersson.

Personligen är han övertygad om att Förbifarten kommer att byggas, eftersom den behövs. Enligt Trafikverkets beräkningar kommer Stockholm att växa till 2,5 miljoner invånare och få ytterligare 160 000 bilar fram till 2030. Andra kalkyler visar att Förbifart Stockholm kommer att upplevas som mycket tätt trafikerad redan vid den planerade starten 2020.


LÅNG TUNNEL
Förbifarten är tänkt att knyta samman E4/E20 vid Kungens Kurva söder om Stockholm med E4 vid Häggvik i norr. Större delen av sträckan ska gå i en 17 kilometer lång tunnel - det blir i så fall en av världens längsta stadstunnlar.

Byggstart är planerad till 2012 och byggtiden beräknas till åtta år.

Ingrid Kindahl

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.