Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Första delen av Marieholmstunneln på plats

Publicerad: 8 december 2017, 11:13

Under veckan genomfördes en milstolpe i det stora infrastrukturprojektet Marieholmsförbindelsen i Göteborg. Den första av tre delar av Marieholmstunneln har sänkts ned i Göta Älv.


Tunneldelen sänktes ner under botten genom att fyra ballasttankar som installerats i tunneldelen fylldes med vatten. Med hjälp av ett vajerspel, bogserbåtar och flera dykare som inspekterade processen under vattnet kontrollerades sänkningen.

Nu pågår arbetet med sandfyllning under tunneldelen. Efter att sandfyllningen är klar utförs så kallad kringfyllning mot tunneldelen. Kringfyllningen handlar om att stabilisera runt tunneldelen, tillsammans med sandfyllningen gör det att tunneldelen ligger stabilt på botten och båtar kan passera.

LÄS MER: Trafikplatsen som länkar ihop Göteborg

Sänkningen av den 25 000 ton tunga tunneldelen är en komplicerad process som kräver god planering och samarbete. Sänkningsprocessen involverade ungefär ett åttiotal personer som är experter på komplicerade tunnelbyggen.

– Vi är mycket nöjda med att processen gick som planerat och att vi hade vädret på vår sida säger Stein Kleiven, projektchef på Marieholmsförbindelsen.

Nu påbörjas detaljplanering och muddring inför sänkning av den andra tunneldelen som planeras genomföras i februari 2018

Anders Siljevall, anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.