Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Första spadtaget för Förbifart Stockholm

Publicerad: 19 Augusti 2014, 14:49

Bild 1/5  Johan Brantmark är projektchef för Förbifart Stockholm på Trafikverket. Foto: Elin Bennewitz

Foto: Elin Bennewitz

Vid lunch i dag höll Trafikverket en byggstartsceremoni för Förbifart Stockholm. I samband med ceremonin tog infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd ett första spadtag för projektet – för andra gången. Redan förra veckan tog hon ett spadtag tillsammans med statsminister Fredrik Reinfeldt.


Catharina Elmsäter-Svärds budskap vid byggstartsceremoni vad tydligt – om inte alliansen får sitta kvar vid makten kan oppositionen stoppa bygget av Förbifarten.

– Frågan är inte avgjord. Det går att stoppa Förbifarten med ett politiskt beslut, sa hon.

Enligt trafikverket symboliserar dagens spadtag att projektet övergår från planeringsstadiet till byggskedet. I maj vann arbetsplanen för Förbifart Stockholm laga kraft vilket innebär att Trafikverket har rätt att den mark som behövs i anspråk. Fortfarande återstår dock många rättsliga prövningar, bland annat ska ett tiotal detaljplaner prövas av mark- och miljödomstolen.

– Att vi ska bygga Förbifarten och var vi ska bygga den avgjordes i maj när arbetsplanen vann laga kraft. Det är hur vi ska bygga som återstår att pröva, förklarar Johan Brantmark, projektchef för Förbifart Stockholm på Trafikverket.

Redan nu kan de arbeten som inte kräver ytterligare tillstånd påbörjas. I höst kommer arbetsplatser att växa fram i Skärholmen, Sätra och Kungens Kurva och efter årsskiftet ska arbetsplatser etableras i Johannelund, Vinsta och Häggvik.

– Vi har redan upphandlat en entreprenad för tillfartstunnlarna i Skärholmen och Sätra. Den är värd 160 miljoner kronor och går till det tjeckiska företaget Subterra, säger Johan Brantmark.

Under de kommande två åren kommer Trafikverket att upphandla entreprenader för Förbifarten värda sammanlagt 20 miljarder kronor. Projektet har delats in i fem stora entreprenader ovan jord och sex stora under jord.

– Flera av dem är redan ute på räkning och i oktober och november ska ytterligare några ut på räkning, säger Johan Brantmark.

Han berättar att Trafikverket redan nu märker ett stort internationellt intresse för projektet.

– Förbifarten kommer att ändra floran av entreprenörer på den svenska marknaden, säger han.

Förbifart Stockholm

■ Förbifart Stockholm är en ny sträckning av E4:an som binder samman länets södra och norra delar. Av totalt 21 kilometer byggs 18 i tunnel. Sträckningen får tre körfält i vardera riktning.
■ Projektet uppskattas kosta 27,6 miljarder kronor med 2009 års prisnivå. Finansieringen kommer till 20 procent från staten och till 80 procent från Stockholms trängselskatt.
■ Byggtiden beräknas till cirka 10 år. Förberedande arbeten pågår redan, huvudentreprenaderna beräknas starta våren 2015.

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.