Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Gamla vägräcken skördar människoliv

Publicerad: 12 December 2016, 06:29

Om broräcket inte är förankrat i marken finns risk att det tränger igenom bilen vid en kollision.

Foto: Privat

Många svenska broräcken är undermåliga och kan vara livsfarliga vid en kollision. Branschorganisationen Svenska väg- och broräckesföreningen, SVBRF riktar nu kritik mot att de inte byts ut tillräckligt snabbt på grund av kunskaps- och resursbrist.


– För den oinvigde märks inte felkonstruktionen förrän det sker en olycka, säger Göran Fredriksson, företrädare för SVBRF.

Det finns två mycket farliga problem som Göran Fredriksson ofta ser på broräcken runt om i Sverige. Det ena är räckesavslut som är försedda med så kallad fiskstjärt eller ändböj – en kort och böjd räckesbalk i stället för en neddoppad räckesände som är ordentligt förankrad i marken.

– Om en bil kör på ett sådant räcke kan det hända att räcket går rakt igenom bilen, det har hänt flera gånger och kan få katastrofala följder, säger Göran Fredriksson.

En annan mycket farlig lösning är om broräcket är för kort. Då ökar risken att hamna i vattnet om man kör av innan bron.

– Det kan leda till att fordonet far tvärs över vattendraget eller underliggande väg och slår i banken på andra sidan, vilket ofta kan ge ett dödligt resultat. Man kan även hamna i vattnet, säger Göran Fredriksson.

Byggindustrin skrev nyligen om att många vägbroar på Sveriges enskilda vägar inte uppfyller säkerhetskraven och måste bytas ut.

Läs mer: Svårt för vägföreningar att rusta upp broar.

Svenska väg- och broräckesföreningen försöker nu nå ut till dessa föreningar för att hjälpa dem att välja säkrare räckeslösningar från början. Men det är dyrt att byta ut ett räcke och ibland finns inte kunskapen om hur de ska utformas hos föreningarna.

– Vi försöker hjälpa till att sprida kunskapen och kommer säkert diskutera detta ämne mer nu när det är nya regler för räcken på gång, säger Christer Ångström, styrelseledamot i Riksförbundet enskilda vägar.

Problemet finns dock enligt Svenska väg- och broräckesföreningen inte bara på enskilda föreningar utan även på riksvägarna.

– Det finns räckesmodeller som Vägverket redan på 70-talet sa var undermåliga som ännu sitter kvar. Det här problemet har konstaterats i flera utredningar, den första redan 2011, men det görs inte tillräckligt. Det är mycket allvarligt att det saknas en plan för åtgärdande, vad vi vet, säger Göran Fredriksson.

Trafikverket säger dock att de ser över vägnätet hela tiden och åtgärdar brister efter hand.

– Men det finns så många mil vägnät och så många brister på vägnätet som inte var fel när de byggdes, så resurserna räcker inte till att byta ut allt systematiskt, säger Magnus Ljungberg som är nationell samordnare för vägutrustning på Trafikverket.

Men man gör punktinsatser där det är riktigt dåliga säkerhetslösningar och där räcken skadats vid olyckor. När man byter ut broräcken väljer man alltid säkrast möjliga lösning.

– Det finns många olika typer – vi väljer den bästa varianten för platsen. Det är också viktigt att räcket är tillräckligt långt och avslutas på ett säkert sätt. Räckets längd vid en bro bestäms av vilken vägsträcka det monteras på, säger Mats Pettersson som är ansvarig för nybyggnation av räcken på Trafikverket.

Och även om Trafikverket har konstaterat att det finns flera dödsolyckor där vägräcket spelat roll för den olyckliga utgången finns det också många fall där räcken räddat liv.

– Vi räknar med att räcken räddar 80 liv per år, säger Magnus Ljungberg.

Martina Strand Nyhlin, frilansjournalist, red@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.