Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Han planerar järnväg för 100 miljarder

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

En ny järnväg för höghastighetståg från Stockholm till Göteborg och Helsingborg med förbindelse till Hamburg för 47 miljarder. Det är det största planerade byggprojektet i Sverige. Europakorridorens vd Gunnar Sibbmark är övertygad om att projektet blir av.


Gunnar Sibbmark var moderat kommunalråd i Värnamo när han 1993 läste en debattartikel av SJ-chefen Stig Larsson. Den handlade om framtida kapacitetsproblem för järnvägen i södra Sverige. Representanter från fyra kommuner - Värnamo, Ljungby, Jönköping och Helsingborg - gick samman och började diskutera en ny järnvägssträckning.
-Vi ville inte konkurrera med södra stambanan eller Öresundsbron, som vi tycker behövs. Därför presenterade vi inte vår idé förrän alla beslut om Öresundsbron var fattade, säger Gunnar Sibbmark när vi ses på folkpartiets landsmöte i Västerås där han lobbar för projektet.
-I början skrattade folk åt oss när vi sa att man skulle kunna åka tåg i över 300 kilometer i timmen. Men många andra länder i Europa ligger långt före oss. Och nu är det annorlunda, nu planerar till och med Banverket själva för detta.
Banverket planerar för Götalandsbanan (mellan Stockholm och Göteborg) och
generaldirektören skriver i direktiven att den ska byggas för 320 kilometer i timmen.
-De har köpt hela vårt resonemang om höghastighetståg, konstaterar Gunnar Sibbmark belåtet.
Många andra händelser har också gått initiativtagarnas väg. Som beslutet att bygga Fehmarn-Bältbron, ett allt närmare europasamarbete, utvecklingen av infrastruktur i andra länder och insikten om att lastbilstransporterna måste minskas för att minska klimatpåverkan.
-Enligt den miljöutredning som vi låtit göra så kommer bara persontrafiken på banan att minska våra utsläpp med 20 procent, vilket är hela den minskning som vi enligt Kyoto-protokollet förbundit oss att klara av.
Europakorridoren skulle knyta regioner närmare varandra, närmare storstäder och dessutom närmare Europa. Det skulle gynna företagande och tillväxt. Mycket talar för att framtidens transporter allt mer flyttas till järnväg och enligt Gunnar Sibbmark kommer man att behöva separera person -och godstrafik.
-Järnvägen kommer att knyta oss samman med det europeiska nätet i Hamburg. Om vi inte bygger för höghastighetståg hamnar vi helt vid sidan av resten av Europa. Jag har sett Europakartor där inte Skandinavien finns med. Då blir man ju rädd.
Hur reagerar politikerna?
-Ingen säger emot. Det går inte att säga emot för det finns fakta runt om i världen som visar att järnvägen måste byggas. Politikerna håller med, det gäller bara att de tar besluten. För varje år som går utan att vi kommer igång så förlorar vi pengar som kunde ha använts till andra saker i samhället.
Det var bara det där med pengarna. Kostnaden har beräknats till 47 miljarder men den siffran är inaktuell eftersom priserna stigit. Gunnar Sibbmark säger att det handlar om en prislapp någonstans mellan 50 och 100 miljarder.
Det är pengar som ingen regering kan slänga upp på bordet hur som helst. Ett problem är budgettaket. Gunnar Sibbmark ser tre alternativ: att budgettaket skrotas, en OPS-lösning (offentlig/privat samverkan med kapital från näringslivet) eller en bolagisering likt Botniabanan eller Öresundsbron.
-De får använda vilken metod de vill, bara politikerna löser det, säger Gunnar Sibbmark och hänvisar till kalkyler som visar att projektet är lönsamt och kan ge ett positivt kassaflöde från första året med en avskrivningstid på 35 år.
-Pengar är inga problem, det finns hur mycket som helst i världen. Jag har pratat med finansiärer och kan få loss 100 miljarder i morgon om det tas beslut om att bygga och om att ge statliga garantier för lånen. Det kräver finansiärer för risken är annars att det fattas politiska beslut som snabbt ändrar förutsättningarna.
Antalet medlemmar i Europakorridoren ökar hela tiden och är nu uppe i 40, mestadels kommuner men också några regioner. Göteborgs kommunalråd Göran Johansson (s) är ordförande medan Gunnar Sibbmark är vice ordförande och vd.
Verksamheten finansieras genom medlemsavgift och serviceavgift. Pengarna går inte till räls utan ren lobbyverksamhet; broschyrer, utredningar, resor och arvoden.

-Jag tror faktiskt inte att det skulle varit aktuellt med höghastighetståg om inte vi tjatat i alla år. Då hade de kanske fastnat vid 250 kilometer i timmen men det vore omodernt att bara bygga för de hastigheterna i dag.
Gunnar Sibbmark hoppas få tala med infrastrukturminister Åsa Torstensson om järnvägsplanerna.
-Jag är 100 procent övertygad om att projektet blir verklighet. Det är bara en tidsfråga. Vi kommer inte att klara konkurrensen i framtiden om vi inte bygger ut järnvägsnätet. Då kommer företag att etablera sig någon annanstans, säger Gunnar Sibbmark.
När är det rimligt att järnvägen är verklighet?
-Sträckan Stockholm-Göteborg kan vara klar 2020 och 2025 kan hela sträckan söderut vara klar, till Hamburg med tunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Men då krävs det att man börjar bygga senast 2011.

FREDRIK KARLSSON

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.