Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Handdatorer effektiviserar åkeriernas transporter

Publicerad: 2 Mars 2009, 08:01

Lastbilscentralen Fraktkedjan arbetar aktivt med att effektivisera logistiken. Syftet är att förenkla administrationen, förbättra ekonomin och minska de miljöskadliga utsläppen från transporterna.


Fraktkedjan är en lastbilscentral som säljer transporter och kringtjänster åt ungefär 130 åkerier.

Den traditionella orderhanteringen kring en lastbilscentral bygger på ett stort antal telefonsamtal och en tidskrävande hantering av papper. Transportsedlar och fakturor ska skrivas på och skickas mellan kunden, lastbilscentralen och chauffören.

Arbetssättet är kostsamt, krångligt och kan leda till misstag. Lastbilar kan få fel information och kör därför ibland till fel plats eller med tomt släp.

Misstagen kostar pengar för bolag i den allt mer konkurrensutsatt transportbranschen. För att säkra sin lönsamhet och långsiktig överlevnad måste åkerier och lastbilscentraler kontinuerligt effektivisera sin verksamhet.

Fraktkedjan har därför sedan april 2008 börjat införa teknik som förenklar administrationen. Hjärtat i tekniken är datorsystemet Co-Driver från företaget Vehco och en handdator från Motorola som sitter i lastbilarna. Handdatorn är uppkopplad mot Fraktkedjans datorer och affärssystem via gprs, en plattform för dataöverföring i mobiltelefonnätet.

– Vi kan skicka ordern direkt till bilens handdator. Informationen blir korrekt och fullständig och föraren kan läsa den när han har tid, säger Eva Knutson, ansvarig för Fraktkedjans affärssystem.

Handdatorn har också program för gps-navigering som hjälper förarna att hitta rätt. Gps-systemet ger också transportsamordnarna en bild över var alla bilar finns geografiskt. Det gör det lättare att boka upp bilarna till nya uppdrag i närheten, så att bilarna kör tomma så kort sträcka som möjligt.

– Det finns en stor och bortglömd potential till effektivisering i returtransporterna. Men logistiktänkandet i byggbranschen är ofta mycket konservativt. Man hyr in en bil för en dag, inte till en specifik transport, säger Rolf Hillén, operativ chef på Fraktkedjan Anläggning.

Handdatorsystemet är också uppkopplat till bilarnas färddatorsystem och loggar information om körsätt, bränsleförbrukning och miljöskadliga utsläpp som koldioxid, kväveoxider och partiklar.

– Vi jobbar på att enkelt kunna ta fram emissionsrapporter åt kunderna. Vägverket är en stor kund och kräver detta, säger Rolf Hillén.

Bolaget här ännu inte någon statistik över hur stor utsläppsminskning som tekniken har gett. Vid utgången av 2009 ska handdatorerna sitta i alla bilar som kör åt lastbilscentralen. Handdatorerna och resten av utrustningen kostar ungefär 20 000 kronor per bil.

– Vi räknar med att man tjänar in kostnaden på förenklad administration och bränslesnålare körning, säger Rolf Hillén.

NICLAS KÖHLER - niclas@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.