Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Här är höghastighetstågens lyckliga vinnare

Publicerad: 1 Februari 2016, 10:29

Nu inleds förhandlingar med kommunerna om höghastighetstågen.

Foto: Anna Modin/Sverigeförhandlingen

I dag jublas det på ett antal orter efter att Sverigeförhandlingen pekat ut vilka som ska få bud om höghastighetståg.


Ämnen i artikeln:

SverigeförhandlingenHG Wessberg

Malmö, Lund, Hässleholm, Värnamo, Jönköping, Tranås, Linköping, Norrköping, Skavsta, Nyköping, Vagnhärad, Stockholm samt Göteborg, Mölnlycke, Landvetter och Borås är platser som finns med på Sverigeförhandlingens karta om kommande stationer. Dessa orter kommer att få inleda förhandlingar om höghastighetståg med start i dag. Buden från Sverigeförhandligens sida till kommunerna kommer att presenteras under måndagseftermiddagen. I det särskilt spännande valet om det var den östra eller västra delen av Småland som skulle gynnas föll valet på den västra delen.

– Vi för gärna samtal med de orter som inte valts ut men några förhandlingsbud kommer de inte att få. Skulle vi stöta på förhandlingsproblem med de utvalda kommunerna kan vi tänka oss att öppna förhandlingen igen med östra Småland, även om jag inte tror att det är sannolikt, säger förhandlaren HG Wessberg.

Läs mer: Växjö blev utan höghastighetståg.

Sverige har ett järnvägsnät baserat på att landet har en befolkning med åtta miljoner invånare, när vi i själva verket snart är tio miljoner, konstaterade HG Wessberg, som tillsammans med Catharina Håkansson Boman är huvudförhandlare i Sverigeförhandlingen. Istället för att bygga vidare på det tågnät som finns i dag vill förhandlingen bryta helt ny mark för att bland annat kunna öka hastigheterna, takten i bostadsbyggandet och frigöra mer kapacitet i det gamla järnvägssystemet. Om det blir sträckan Stockholm-Göteborg eller sträckan Stockholm-Malmö som kommer att byggas först är ännu inte klart.

– Vilken sträcka det blir beror på hur förhandlingarna kommer att gå. Men jag kan skicka med till kommunerna att går det lätt så går det fort, säger HG Wessberg.

Den viktigaste delen i förhandlingen ser HG Wessberg inte som frågan om medfinansiering, som han beskriver bara är viktigt på marginalen av de 190 till 300 miljarder kronor som de helt nya banorna beräknas kosta. Han talar istället om vikten av att uppnå avtal med kommunerna om bostadsbyggande.

Ett åttiotal intressenter har skickat in bidrag till Sverigeförhandlingen, som har jobbat i ett och ett halvt år innan dagens besked. Den tyngsta delen av underlaget kommer dock från Trafikverket. Förhandlingens syfte är att leda fram till bindande avtal. Förhandlingsparter är i första hand kommuner och regioner, även om regionerna inte förväntas att bidra till medfinansieringen. Istället ställs krav på regionerna om att underlätta för utbyggd kollektivtrafik i anslutning till höghastighetsbanorna.

– Kommunerna förväntar vi oss ska bidra med markåtkomst, säger Catharina Håkansson Boman.

Tillförlitlighetskravet på de nya banorna ska ligga på minst 98 procent.

– Det är först när man kan lita på systemet som det ger de övriga effekterna, säger HG Wessberg.

En lösning som gör att höghastighetstågen även kan trafikera Arlanda, Uppsala, Kastrup, Köpenhamn och Hamburg ska väljas, uppger Sverigeförhandlingen. I förhandlarnas mål ligger även att stärka anslutande järnvägssystem för att stärka nyttan av höghastighetsjärnvägen.

– Särskilt Skånebanan och Kust till kustbanan blir viktiga, säger HG Wessberg.

Lista över de kommuner som förhandlingen startar med:

■ Stockholm
■ Huddinge
■ Södertälje
■ Trosa
■ Nyköping
■ Norrköping
■ Linköping
■ Tranås
■ Jönköping
■ Borås
■ Härryda
■ Göteborg
■ Värnamo
■ Hässleholm
■ Lund
■ Malmö

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.