Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Här börjar megaborren sin resa

Publicerad: 17 Mars 2020, 04:58

I februari började Elekt­ras färd genom Stockholm. Hennes borrhuvud är 5,03 meter i diameter och hon väger 1 000 ton.

Foto: Tomas Ärlemo

Med en hastighet av 100 meter i veckan tar sig tunnelborrmaskinen Elektra fram under Stockholm. Byggindustrin besökte startplatsen innan hon försvinner under jord.


Ämnen i artikeln:

anläggningtunnel

Det är en kylig februariförmiddag i Anneberg utanför Danderyd. Inifrån det massiva granitberget hörs ett muller när bergtunnelborren Elektra drar i gång. Sedan starten några dagar tidigare har hon nått 4,5 meter in i berget. Efter den första inkörningsperioden kommer hon sedan att borra sig under hela Stockholm med en hastighet av hundra meter i veckan.

Det är myndigheten Svenska Kraftnät som ska anlägga en 13,4 kilometer lång tunnel, där kablar med en spänning på 400 kilovolt ska läggas.

Tunneln är ett av 50 projekt inom storsatsningen Stockholm Ström, ett helhetsgrepp för att framtidssäkra regionens elnät.

– Stamnätet är stabilt, men det behöver anpassas för väderberoende, förnybar elproduktion och snabba förändringar i konsumtionsmönstret säger Rolf Axén, Svenska Kraftnäts projektledare för tunneln.

Rolf Axén är Svenska Kraftnäts projektledare för tunneln.

Foto: Anders Siljevall

Tunneln, med tillhörande kablar, är det enskilt största projektet inom Stockholm Ström-satsningen.

– Det har en budget på cirka 3 miljarder kronor, säger Rolf Axén.

Tobias Andersson, expert på tunnelborrmaskiner, guidar runt arbetsplatsen medan vattendropparna faller från taket i tunnelmynningen av Elektras vibrationer. Han har arbetat med tunnelborrning i 13–14 år. Eftersom han bodde intill Hallandsåsen blev han involverad i tunnelprojektet där, som avslutades för fem år sedan. Detta var senaste gången som borrning användes i stället för sprängning vid ett svenskt tunnelbygge.

I Alfred Nobels hemland har sprängning varit den dominerande tekniken.

– Det är synd att tekniken inte används oftare. Det går att få ett mindre tvärsnitt på tunneln och därmed ett minskat överskott av stenmaterial, säger Tobias Andersson.

Hallandsåsprojektets bakslag hade ingenting att göra med borrtekniken, och därför vill man inte göra några jämförelser mellan tunnelprojekten. Berggrunden är betydligt hårdare i Stockholm än i Hallandsåsen och dimensionerna är helt annorlunda.

Tobias Andersson har lång erfarenhet av tunnelborrning. För dem som arbetar i skrået är det en livsstil, hävdar han.

Foto: Anders Siljevall

Rolf Axén berättar att Svenska Kraftnät tittade på olika lösningar för tunneldrivningen. Den minimala påverkan på omgivningen är den främsta anledningen till att valet föll på borrning. Elektra går under centrala Stockholm på ett djup mellan 50 och 100 meter men kommer inte att orsaka några vibrationer i husen ovanför, bara stomljud när hon är precis under. Trots detta arbetar Svenska Kraftnät noga med att informera närboende om borrningens eventuella påverkan och erbjuder möjlighet till evakueringslägenheter för dem som störs.

En annan avgörande faktor för att valet föll på borrning är att det går snabbare.

– Med borrning och sprängning kommer du 20 meter i veckan. Med tunnelborrmaskin kommer du i genomsnitt fem gånger så långt på samma tid, säger Rolf Axén.

Elektra väger tusen ton och är 240 meter lång. Men själva borren står bara för de första metrarna. Efteråt följer flera servicevagnar som rymmer alltifrån transformatorer och hydraulpumpar för driften av själva borren till lunchrum och räddningscontainer för de åtta personer som bemannar den. Från en av servicevagnarna blandas också den sprutbetong som tunneln täcks med. Längs med detta tåg transporteras de borrade massorna bort på ett löpande band. Elektra rör sig framåt genom att ta spjärn mot berget med ”fötter” längs sidorna. Servicevagnarna går på en räls som flyttas vartefter borren kommer längre och längre in i berget.

– Allting görs från själva borren. Det är som en rullande fabrik, säger Tobias Andersson.

Svenska Kraftnät borrar en 13,4 kilometer lång tunnel under Stockholm. Borren heter Elektra och är 240 meter lång.

Foto: Anders Siljevall

Tobias Andersson har även arbetat på bland annat olika norska tunnelbyggen. Han berättar att för den relativt lilla skara människor som arbetar inom området så är tunnelborrning en livsstil.

– Man reser runt från projekt till projekt. Jag möter många här som jag har arbetat med tidigare. Man arbetar nära inpå varandra och blir goda vänner, säger han.

Entreprenör i projektet är ett joint venture mellan schweiziska Implenia och tyska Hochtief, som tillsammans har genomfört flera liknande projekt tidigare. Bolaget som tillverkat Elektra är Herrenknecht, med säte i den lilla tyska staden Schwanau. Härifrån transporterades borren över land och hav för att monteras ihop i Stockholm.

Elektra är helt nytillverkad och specialanpassad för projektet.

– Det var ett önskemål från oss att borren skulle vara ny, då det är ett så pass stort och långvarigt tunnelbygge. Det tar cirka ett år att bygga tunnelborrmaskinen.

Men om fyra år, då Elektra har borrat sig fram under Stockholm, kommer hon att monteras ner och servas – för att sedan kunna genomföra nya tunneljobb.

Det här är borren Elektra

Modell: Herrenknecht Main Beam S-1224.

Diameter: 5,03 meter.

Vikt: Cirka 1 000 ton.

Längd: Cirka 240 meter.

Maximal tryckkraft: 14 250 kN (1,425 ton).

Borrhuvudets rotation: 0–12 varv/minut.

Anders Siljevall

Reporter

anders@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

anläggningtunnel

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.