Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Holländsk modell minskar behov av ny infrastruktur

Publicerad: 2 Juli 2015, 12:10

Jos Hollestelle berättade om hur ändrade beteenden minskade behovet av att bygga ny infrastruktur.

Foto: Johanna Åfreds

Nederländska företagare bidrog med egen lösning på infrastrukturinfarkten i rusningstrafik.


Ämnen i artikeln:

Jos HollestelleAlmedalen 2015Utrecht

Behovet av att bygga nya vägar och spår har minskat i Utrecht, Nederländerna. Företagarna i staden har med gemensam kraft lyckats reducera antalet bilar i rusningstid. 4000 färre bilar kör på stadens gator under dessa timmar efter ett projekt där 25 procent av stadens företag har deltagit. Detta berättar projektledaren Jos Hollestelle från det nederländska företaget @Morgen under ett seminarium som arrangerades av Mälardalsrådet i Almedalen.

– Det är tre timmar om dagen som är problematiska i rusningstid. Vi ställde oss frågan om vi verkligen ska bygga mer infrastruktur för att göra just de tre timmarna bättre när trafiken flyter bra under de övriga tjugoen timmarna, säger han.

Projektet i Utrecht startade för drygt fem år sedan. Situationen med långa bilköer var ett problem. Ett av dem var att företag i olika branscher förlorade anställda som, trots att de trivdes på jobbet, försökte hitta andra jobb med kortare pendlingstid.

– Dessutom fanns ett intresse hos företag och aktieägare att kunna visa på att de arbetar med hållbarhet och minskar koldioxidutsläppen, säger Jos Hollestelle, och beskriver ytterligare en av drivkrafterna.

Företrädare från kommunen och andra berörda myndigheter satte sig ner med företagen i gemensamma arbetsgrupper. Företagarna fick själva komma med idéer om hur arbetsresorna med bil i rusningstid skulle minska.

– Med hjälp av väldigt enkla medel nåddes snabba resultat, säger Jos Hollestelle.

En av de vanligaste idéerna som gav effekt var att arbetsgivarnas inställning till personalens möjligheter att jobba hemifrån förändrades. Även villkoren för leasingbilar ändrades så att de som valde bort leasingbilen fick motsvarande värde kontant. Ytterligare en väg till förändring var cykelkampanjen där anställda bland annat fick förmånliga villkor på elcyklar.

– Det är tre gånger mer kostnadseffektivt att minska resandet i rusningstid än att bygga ny infrastruktur, säger Jos Hollestelle.

Enligt honom har projektet sparat in 26 miljoner kilometer av bilarnas körsträcka och reducerat koldioxidutsläppen med 3,3 miljoner kilo i Utrecht. Ett liknande projekt har genomförts i Amsterdam och nu följer ett tjugotal andra städer efter. När myndigheternas del i projektet avvecklades för ett år sedan valde Utrechts företagare att leda det vidare på egen bekostnad.

– De tycker att det finns så pass mycket att vinna på det här sättet att arbeta, säger Jos Hollestelle.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.