Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Internationella entreprenader på Västkustbanan

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:43


AV TOMAS ÄNGSHAMMAR

Danmark, Norge, Österrike och Sverige.

Det blir internationellt värre när Västkustbanan byggs ut till dubbelspår genom Falkenberg. I går skrev Banverket kontrakt för två stora entreprenader på totalt 380 miljoner kronor med Peab och med danska Aarsleff.

Peab ska bygga 3,5 kilometer mellan Ätran och Heberg, varav 560 meter går i bergtunnel under Skrea backe. Norska Mika kommer att vara underentreprenör för tunnelarbetet medan Peab utför markarbeten på resterande sträcka. Båda bolagen har utfört tidigare arbeten på Västkustbanan. Ordersumman för etappen är 178 miljoner kronor.

En liknande uppdelning gör danska Aarsleff på etappen Töingeberg-Ätran. Den drygt tre kilometer långa etappen omfattar en 1 170 meter lång bergtunnel som ska byggas av den österrikiska underentreprenören Bemo som är specialist på just sprängda bergtunnlar. Aarsleff finns redan på plats i Falkenberg i och med att man bygger järnvägsbro över Ätran. Den nya entreprenaden, som är värd 202 miljoner kronor, hamnar därmed i direkt anslutning till den nuvarande arbetsplatsen.

Hela sträckan Torebo-Heberg genom Falkenberg är 13 kilometer lång och omfattar förutom de två bergtunnlarna även åtta järnvägsbroar och ett nytt stationsområde. Projektet är kostnadsberäknat till 1,2 miljarder kronor och trafikstarten blir sommaren 2008.

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.