Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Kapellskär hoppas ta stockholmslast

Publicerad: 30 Mars 2016, 05:00

Så här ser utbyggnadsplanerna i Kapellskär ut.

Även godshanteringen i Kapellskärs hamn ökade förra året. Där bygger man just nu ut hamnen i ett 850-miljonersprojekt. – Vi hoppas att ännu fler rederier ska välja oss efter det, säger Peter Lundman, driftchef.


Kapellskärs hamn tar emot gods från Finland och Estland. Där ökade godstrafiken med totalt sex procent förra året.
– Störst ökning ser vi från Estland med företaget DFDS som ökat med 11 procent. Jag vet inte hur stor del av godset som är byggrelaterat, för den statistiken är affärshemligheter, men vi ser att mycket av det som fraktas från Estland är prefabbetong och spånskivor, säger Peter Lundman, driftchef i Kapellskär.
16 heltidsanställda personer plus ett antal timanställda jobbar i hamnen som tar emot kombinerad passagerar- och godstrafik. Peter Lundman har fått nyanställa nyligen och stuverichefen Christian Östman söker just nu fler stuveriarbetare.
Kapellskär har idag fyra färjelägen som är byggda på 60- och 80-talet. Eftersom dagens fartyg ökar i storlek, både i längd och i djupgående, vill man nu förnya hamnen.
Den ombyggda hamnen kommer att få en ny pir med två färjelägen i hamnens södra del, ett ombyggt färjeläge i hamnens mellersta del och den nuvarande piren med två färjelägen i hamnens norra del. Efter ombyggnad kommer hamnen att ha fem moderna färjelägen. I söder och angränsande till hamnen kommer det finnas en ny lotshamn.
– Vi ser framtiden an väldigt ljust just med tanke på de korta inseglingarna. Vi vet inte hur rederierna kommer resonera när hamnen är klar, men tror stenhårt på att den kommer att öka godsflödet till vår region. Vi ligger ypperligt till för att man ska kunna minska den tunga trafiken till Stockholm, säger Peter Lundman.
Kapellskär har motortrafikled hela vägen från Stockholm, men väntar på att Trafikverket ska komma igång med väg 77, eftersom en förhållandevis stor del av godshanteringen inte går till Stockholmsregionen utan vidare därifrån.
– Förbifart Stockholm kommer också underlätta för kunder som ska vidare, säger Peter Lundman.
Martina Strand Nyhlin
red@byggindustrin.se

Relaterade artiklar

Nynäshamn växer när Stockholm bygger

Martina Strand Nyhlin

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.