Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Klart för byggstart för Citybanan

Publicerad: 20 Januari 2009, 12:43

Nu startar bygget för Citybanan i Stockholm. Byggstarten sker på Riddarholmen på lördag. Det är den största järnvägssatsningen i Stockholm sedan 1871. Ett förändrat logistiskt byggsätt för den omdiskuterade Citybanan i Stockholm ska ge minskade störningar framförallt för de boende på Odenplan.


Kjell-Åke Averstad, projektchef Citybanan och Peter Jonsson, projektledare, delprojekt Norr, berättade för en samlad press idag om byggtiden som avsevärt förkortats med ett helt år. Detta utan att rubba den ursprungliga byggplanen.

- Vi väljer en lösning för Odenplan som innebär mindre transporter och väsentligt kortare byggtid på Odenplan, säger Kjell-Åke Averstad.
Behovet av transporter från Odenplan minskar med ca 20 000 lastbilar när utlastningen av omkring 200 000 ton berg flyttas från Odenplan.

- Samtidigt minskar vi tiden för Citybanans etablering på torget med ett år, säger Peter Jonsson.

Tidigast i början av 2010 börjar Citybanans arbeten på platsen då själva stationsbyggnaden påbörjas på Odenplan.

Varför har ni inte kommit fram till denna slutsats tidigare?

- Vi har självklart hela tiden tittat på vad som är bäst. Men nu är alla detaljer klara och vi kan köra igång, säger Peter Jonsson.

- Jag känner mig mycket glad över att vi löst detta på bästa sätt och att vi kan komma igång med bygget nu, säger Kjell-Åke Averstad.

- Detta är det mest kostnadseffektiva alternativet att bygga på som dessutom ger minsta påverkan på omgivningen. Det är klart positivt att idag kunna presentera den här lösningen.

Lösningen innebär att bergmassorna från tunneldrivningen tas genom arbetstunneln på Norra Stationsgatan och transporteras sedan bort via Norrtull.

- Vi har analyserat möjligheten att bara driva tunneln från norr som ett alternativ i vår planering. För vasastadsborna innebär detta närmast att vi inte etablerar någon arbetsplats på Odenplan under 2009, säger Peter Jonsson.

De återstående bergmassorna, 40 000 ton, på Odenplan fraktas via Klarabergsvägen.
Massorna ska återanvändas. Kanske att de hamnar i en bergkross eller återanvänds när Värtahamnen ska byggas ut, säger Kjell-Åke Averstad.


Fakta/Citybanan i Stockholm
Citybanan är en tvåspårig järnväg med två nya stationer i en cirka sex kilometer lång tunnel för pendeltåg genom Stockholm som tas i bruk år 2017. Spårkapaciteten fördubblas vilket ska ge en tätare och punktligare tågtrafik i Stockholm, Mälardalen och hela Sverige.

MARIANNE SILÉN - marianne@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.