Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Klart för trafikleden Förbifart Stockholm

Publicerad: 3 September 2009, 07:16

Regeringen beslutade idag att tillåta Förbifart Stockholm, en trafikled väster om Stockholm som ska avlasta huvudstaden från genomfartstrafik. Bygget blir Sveriges dyraste vägprojekt och får hård miljökritik.


Förbifart Stockholm är en omdragning av E4:an väster om Stockholm. Drygt två mil ny motorväg ska få biltrafik att passera huvudstaden istället för att passera igenom utkanten av stadskärnan. Tanken är bland annat att minska belastningen på den hårt trafikerade Essingeleden.

Trafikleden från Kungens Kurva i Skärholmen till Trafikplats Häggvik i Sollentuna blir 21 kilometer lång. Av dessa går 17 kilometer i tunnel, bland annat under sjön Mälaren och den natursköna ön Lovö. Bygget kommer att kosta 27,6 miljarder kronor och blir därmed Sveriges dyraste vägprojekt.

Men projektet får stark miljökritik.

– Sverige ska vara ett föredöme i klimatfrågan inför det stora toppmötet i Köpenhamn. Då genomför man ett gigantiskt dyrt vägbygge som bara, enligt all fakta och forskning, kommer att öka människans påverkan på klimatet. Det är ett mycket dåligt föredöme, säger Mikael Karlsson, ordförande för Naturskyddsföreningen, till Sveriges Radios Ekot.

Även Naturvårdsverket och Riksantikvarieämbetet har haft starka invändningar mot trafikleden. Myndigheten Sika, Statens institut för kommunikationsanalys, har kritiserat de underlag som presenterats.
Miljöminister Andreas Carlgren bemöter kritiken under presskonferensen.

– Vägverkets beräkningar visar att Förbifart Stockholm minskar utsläppen av koldioxid med 25 procent. Nollalternativet skulle minska utsläppen med 27 procent, för att folk ställer bilen. Men vi vill ha en region där folk kan resa, säger Andreas Carlgren.

– Vi bygger för en tid då bilarna kommer att drivas med el och miljöanpassade drivmedel som biogas, säger han.

Han betonar också att tunnelalternativet Förbifart Stockholm räddar naturvärden, jämfört med tidigare diskuterade alternativ som Västerleden. Intrånget på Lovön blir begränsat, Lambarfjärden får ingen bro och Grimstaskogen räddas. Dessutom bevaras världsarvet Drottningholm och Natura 2000-området Edeby ekhage.

NICLAS KÖHLER - niclas@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.