Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Klartecken för Citybanan

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

Citybanan läggs åter in i skarpt läge i genomförandeplanen och ska finansieras med 16 miljarder kronor. "De kringliggande regionernas engagemang har varit vägledande för vårt beslut", kommenterar infrastrukturminister Åsa Torstensson.


Efter att ha tagit del av redovisningarna från de förhandlingar som Carl Cederschiöld fört med de kringliggande regionerna ger nu regeringen grönt ljus för Citybanan-projektet i Stockholm.
-Nu läggs projektet in i sin genomförandeplan och ska finansieras med 16 miljarder kronor. De kringliggande regionerna har mycket tydligt deklarerat att man vill vara med och ta ansvar för finansieringen av projektets fördyringar. Regionerna har agerat mycket konstruktivt, sa infrastrukturminister Åsa Torstensson på en presskonferens i dag.
-Med Citybanan utökas järnvägskapaciteten genom Stockholm kraftigt vilket möjliggör en utökad och punktlig trafik till och från Stockholm. Det har betydelse för tillväxten och miljön i regionen, men också för hela landet.
-Fungerar inte järnvägskapaciteten i Stockholm så tenderar också utvecklingen i stora delar av övriga landet att stanna upp, sa Åsa Torstensson.
Regeringen hann knappt tillträda förrän man la in bromsen för Citybanan och tillsatte en snabbutredning för att se om det inte fanns något billigare alternativ (ytspår istället för tunnel). Strax efter årsskiftet fick dock regeringen bakläxa av sin utredare Hans Rode. "Citybanan är det klart bästa alternativet", menade han.
I april stod det klart att kommuner och landsting i Mälarregionen och Östergötland är beredda att vara med och finansiera bygget av Citybanan i Stockholm. Totalt beräknas projektet kosta 15,9 miljarder kronor och nu fattas 1,8 miljarder kronor.
Av de 15,9 miljarderna betalar Banverket 7,8 miljarder, Stockholms stad och landstinget 4,3. Kommuner och landsting i Mälarregionen och Östergötland är beredda att betala 2 miljarder. Därmed fattas nu 1,8 miljarder.
-Nu har vi gett Carl Cederschiöld uppdrag att gå vidare och hitta en lösning för de knappa 2 miljarder som saknas, sa Åsa Torstensson.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.