Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Klartecken för Lunds nya station

Publicerad: 5 Februari 2020, 14:35

Den nya stationen ska byggas i anslutning till bostadsområdet Klostergården i södra Lund.

Foto: David Castor/Wikimedia

Nu är det klart att södra Lund får en egen tågstation. Avtalet mellan Lunds kommun och Trafikverket är färdigt och upphandling av entreprenör är i gång.


Ämnen i artikeln:

stambanan. TrafikverketjärnvägLundSkåne

Sedan hösten 2017 arbetar Trafikverket med att utöka södra stambanan mellan Malmö och Lund från två till fyra spår. I projektet ingår även en helt ny station vid Klostergården i södra Lund.

Stationsbygget fick klartecken från kommunstyrelsen i Lund tidigare i veckan. Byggarbetena ska börja under våren och 2024 ska både de nya spåren och stationen stå klara. NCC, i konsortium med spanska Obrascon Huarte Lain bygger dubbelspåren på sträckan Flackarp-Arlöv. De har option även på sträckan Lund-Flackarp där stationen i södra Lund ingår.

- Nästa steg är att fatta beslut om optionen ska lösas ut. Det ska ske innan den 1 april. Förberedande arbete med att flytta en fjärrvärmeledning har startat denna vecka, planen är att starta stationsbygget och arbetet med spåren under 2020, säger Jens Eisenschmidt, projektchef på Trafikverket.

Lunds kommun har identifierat området kring stationen i södra Lund som ett viktigt utbyggnadsområde. Det finns planer på att bygga 3 000-4 000 nya bostäder samt service och kontor i anslutning till stationen.

– Tekniskt är det inget i stationsprojektet som är svårare än vanligt, men det finns en del logistiska utmaningar i och med att det händer så mycket i närmorådet, säger Jens Eisenschmidt.

Stationen som ska byggas är en nedbantad version av det ursprungliga förslaget. När Trafikverket kom med sin kostnadsberäkning i juni 2019 krävde Lunds politiker att förslaget skulle bantas. Trafikverket uppskattade att det ursprungliga förslaget skulle kosta 215 miljoner kronor, den nedbantade versionen ger ungefär en halvering av kostnaden.

Projektet samfinansieras av Trafikverket och Lunds kommun, där Trafikverket står för spåren och perrongerna medan kommunen betalar för själva stationen.

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.