Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Infrastruktur

Konstruktören: "Roligt att få se den komma på plats"

Publicerad: 12 Mars 2020, 08:04

Guldbron ligger och vilar i väntan på att monteras loss från det kinesiska lastskeppet.

I går onsdag anlände den omtalade guldbron till Slussen i Stockholm. Nu väntar en fyra veckor lång montageprocess.


Ämnen i artikeln:

StockholmSlussenGuldbron

Julia Elhag är brokonstruktör och enhetschef för Rambolls broenhet i Luleå. De har arbetat med guldbron i fem års tid.

– Det är otroligt roligt att få se den komma på plats efter så många års jobb, säger Julia Elhag.

Många stockholmare ville följa brons färd in till Slussen.

Foto: Ramboll

Guldbron är 140 meter lång och 45 meter bred och ska sträcka sig från från Skeppsbrokajen i Gamla Stan till Katarinahissen på Södermalm med en nedfart mot Stadsgårdsleden. Det gör att bron får en ovanlig geometrisk form med en tvärsnittshöjd kring en meter vid gamla stan men sju meter vid södersidan. Från sidan får bron därför en pilformad silhuett.

– Brons geometri har varit en av de största utmaningarna ur konstruktionssynpunkt – att hitta en teknisk lösning som tillåter den ovanliga geometrin samtidigt som den håller för trafiklaster och andra krav, säger Julia Elhag.

Guldbron ligger och vilar i väntan på att monteras loss från det kinesiska lastskeppet.

Foto: Andreas Jennische

Guldbron har körfält för gång, cykel och vägtrafik. Den är också dimensionerad för att klara laster från framtida spårtrafik, i fall det skulle bli aktuellt. Bron kommer att ligga relativt lågt över vattnet. Det innebär att den riskerar att utsättas för brand, inte bara från fordon på bron utan även från fartyg som passerar under den. Konstruktörerna har därför även behövt ta hänsyn till brand när de utformat brons hållfasthet.

Stål i stället för betong

Bron är designad av Foster + Partners medan Ramboll har ansvarat för detaljutformning, beräkningar, verkstadshandlingar och övrig projektering inklusive transport och montage. Bron är en totalentreprenad som Skanska vann. Stockholms stad är beställare.

– Vi på Ramboll i Luleå har lång erfarenhet av brokonstruktioner. De fem som jobbat mest med guldbron har sammanlagt 150 års erfarenhet. De har konstruerat en 200-300 stålbroar tillsammans, säger Julia Elhag.

Julia Elhag, brokonstruktör och Tore Lundmark, chefskonsult, båda på Ramboll.

Foto: Ramboll

För guldbron hade stål flera fördelar över betong. En betongbro hade blivit betydligt tyngre och krävt fler pålar. Det hade också varit svårt att få till den fria höjden under bron. Rambölls konstruktörer kom även fram till att det tidsmässigt och ekonomiskt är fördelaktigt att bygga en stålbro på annan ort eftersom det blir mindre störningar för anläggningsarbetet som pågår på ytorna intill brons plats.

Tore Lundmark är chefskonsult på Ramboll och enligt Julia Elhag även “pappa till konceptet för brons utformning och montage”. Han berättar att montaget av bron kommer att ta cirka fyra veckor.

På det nedsänkbara skeppet vilar pontoner som bär bron.

Foto: Ramboll

Bron tillverkades i Kina av China Railway Shanhaiguan Bridge Group och lyftes sedan över till två pontoner. Pontonerna flöts därefter in på ett nedsänkbart skepp, som sedan höjdes upp igen och transporterade bron till Stockholm. Första steget i montaget är att sänka skeppet igen. Sänkingsproceduren ska ta sex till åtta timmar. Sedan bogseras pontonerna som bär bron av från skeppet och in till kaj, där den kommer att stå i en vecka. Därefter flottas bron in i de nya avbördningskanalerna som byggts i Slussen och bron läggs på plats.

– Höjden på de tillfälliga brostöden som finns på pontonerna är anpassad så att bron kan flyta in ovanför de permanenta brostöden. Sedan sänker man ner pontonerna och bron hamnar på plats. Det är ganska väl genomtänkt, vill jag påstå, säger Tore Lundmark.

"Vinden ett orosmoment"

Det mest kritiska momentet i montaget är enligt Ramboll nedsänkningen av bron mot de permanenta stöden.

– Bron måste landa i rätt position. Det finns alltid en risk att inmätningen inte blivit helt exakt. Vinden är också lite av ett orosmoment, säger Tore Lundmark.

Guldbron anlände till Stockholm den 11 mars. Nu väntar en flera veckor lång montageprocess.

Foto: Ramboll

Att få bron på ungefär rätt plats, på cirka en decimeter när, tar ungefär en arbetsdag. De sista 70 metrarna ska Skanska, som ansvarar för montaget, använda vajerspel för att få bättre kontroll. Den sista injusteringen tar cirka två veckor. Då använder Skanska spakblock och spakvinschar samt mekaniska och hydrauliska verktyg för att passa in den till sitt slutliga läge.

Det svåra montaget till trots bedömer brokonstruktörerna att fördelarna med att bygga och transportera bron i ett stycke överväger. Kvaliteten blir högre när bron tillverkas och skarvas ihop i en skyddad verkstad.

Invigning i höst

Invigningen av bron är planerad till den 23 augusti 2020.

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

StockholmSlussenGuldbron

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.