Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Målkonflikter i vägen för grönare trafik

Publicerad: 22 juni 2017, 07:21

Målkonflikter mellan den nationella väg- och infrastrukturplaneringen och kommunernas lokala planer och miljömål gör det svårt att komma överens om gemensamma åtgärder för att minska trafikens miljöpåverkan.


I en studie som IVL Svenska Miljöinstitutet och Trivector Traffic har gjort som ett forskningsprojekt finansierat av Trafikverket intervjuades ett femtiotal representanter som arbetar med planering av vägar, stadsutveckling eller bebyggelse för kommuner och Trafikverket. De berättar att det ofta förekommer konflikter mellan Trafikverkets och kommunernas infrastrukturplanering.

Medan Trafikverkets prognoser utgår från att trafiken kommer att fortsätta öka och framförallt fokuserar på god framkomlighet, så utgår kommunernas planering från lokala mål om att bromsa, stabilisera eller minska trafikarbetet av miljöskäl, eller för att underlätta förtätning och ny bebyggelse. Det kan handla om att Trafikverket fokuserar på framkomlighet för bil, medan kommunen vill satsa på stadsgator. Trafikverket lyfter fram att kommunerna behöver bli bättre att följa sina egna mål och som exempel inte bara förtäta i centrala stadsdelar samtidigt som bildrivande externa köpcentra byggs eller utökas.

– Regeringen behöver ge Trafikverket nya och tydliga direktiv, till exempel att infrastrukturplaneringen tillsammans med kommuner ska utgå från gemensamma trafikmål som är förenliga med den klimatlag som riksdagen antog förra veckan och som innebär att vägtrafikens utsläpp av klimatgaser ska minska med 70 procent fram till 2030, säger Christer Ljungberg, vd på Trivector Traffic.

Anders Siljevall, anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News