Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Infrastruktur

Många vill slåss om förbifartsmiljarder

Publicerad: 2 december 2013, 10:02

Det handlar om ett tiotal entreprenader som är värda 0,5–3 miljarder kronor och som upphandlas i två steg. Det första steget, prekvalificeringen, genomförs alltså troligen i början av 2014.


Det slutliga steget med formella förfrågningsunderlag genomförs när arbetsplanen har vunnit laga kraft.

Arbetsplanen för Förbifart Stockholm fastställdes den 6 november av enheten för planprövning på Trafikverket. Om den överklagas gör näringsdepartementet en prövning under våren 2014.

Fortfarande är det tänkbart att nya majoriteter efter valet 2014 stoppar jätteprojektet, åtminstone i teorin.

– Jag vill inte spekulera om sådant. Mitt uppdrag är att genomföra uppdraget till så lågt pris som möjligt. Vi driver projektet med stor kraft, säger Johan Brantmark, projektchef för Förbifart Stockholm på Trafikverket.

Projektet är uppdelat i ett 20-tal stora entreprenader och ett 50-tal mindre. De största entreprenaderna är i miljardklassen. För Trafikverket har det varit en grannlaga uppgift att dela upp Förbifart Stockholm i lagom stora entreprenader. En viktig faktor har varit att kunna locka utländska entreprenörer.

– Om entreprenaderna är alltför små svalnar de stora internationella entreprenörernas intresse. Det krävs att entreprenaderna är i miljardklassen för att utländska företag ska göra sig besväret att lägga anbud, säger Johan Brantmark.



Vill du läsa hela artikeln? Du hittar den på sid. 4-5 i Byggindustrin 39/2013 som är ute den 29 november. Om du är prenumerant kan du logga in under fliken ”För prenumeranter” här ovanför och läsa en pdf-version av tidningen.

Björn Dickson - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.